Re: Kolejne absurdy W8

Autor: Anerys <spam.nie.jest_at_spoko.pl>
Data: Fri, 23 Nov 2012 20:57:43 +0100

U偶ytkownik "Latet" <latet_at_latet.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci

> Prawda. Pod W7 dyski hdd s膮 nawet na li艣cie urz膮dze艅 "bezpieczne usuwanie
> sprz臋tu". Pod XP - nie.

Dyski SATA na zwyk艂ych portach SATA nie s膮 u mnie na li艣cie, dyski SATA na
porcie SATA-RAID (funkcja RAID jest... wy艂膮czona), s膮 na tej li艣cie. XP SP3.

> Trzeba jednak uwa偶a膰, aby pod艂aczany dysk raczej le偶a艂 spokojnie w
> poziomie. Niedawno uwali艂em twardziela przez pod艂aczenie mu pr膮du w
> pozycji uko艣nej z p贸艂obrotem w trakcie startu dysku.

To m贸g艂 by膰 przypadek (cho膰 oczywi艣cie nie musia艂). By膰 mo偶e nawet mog艂e艣 o
co艣 niezauwa偶alnie zahaczy膰, nawet palcem, nie samym dyskiem, a tego
twardziele rzeczywi艣cie nie lubi膮 przy pracy. Mo偶e dotkn膮艂e艣 p艂ytki
drukowanej, co rzeczywi艣cie, mo偶e zrobi膰 dyskowi kuku, gdy np. pad艂o na
cz臋艣膰 zawiaduj膮c膮 sterowaniem pozycjonera, nietrudno zgadn膮膰, co si臋 mo偶e
sta膰, gdy elektronika wyliczy pozycj臋 X, a wysterowany fa艂szywym sygna艂em, w
momencie zapisu sektora, pozycjoner ustawi g艂owice w pozycji Y (zdarzy艂o mi
si臋 to kiedy艣, dotkn膮艂em miejca na p艂ytce dysku i pozycjoner pi臋knie
zawarcza艂 wzmocnionym 50 Hz z pod艂apanego pola... Pojawi艂o si臋 kilka BAD贸w,
za艂ata艂em je.), sporo ludzi korzysta w podr贸偶y z laptop贸w, w jad膮cym
poje藕dzie, gdzie skutki wstrz膮s贸w mog膮 by膰 daleko wi臋ksze, ni偶 z obr贸cenia
startuj膮cym dyskiem (hint: uwaga o zwolnieniu g艂owic)... Gdyby lekkie
poruszenie by艂o kryterium, to z pewno艣ci膮, po艂owa laptop贸w mia艂a by co rusz
wymieniane nap臋dy HDD... Cho膰 co do spokojno艣ci dla dysku w trakcie pracy
zdecydowanie popieram - je艣li dysk nie jest sztywno zamocowany, to
pozycjoner wi臋cej si臋 napracuje, bo musi te偶 "skorygowa膰" skutki trzeciej
zasady dynbamiki - ruch pozycjonera wywo艂uje przeciwny ruch reszty dysku, a
to ju偶 s膮 du偶e, jak dla dysku, r贸偶nice, pomijam, 偶e obudowa mo偶e odprowadza膰
ciep艂o z dysku. Sprawa z po艂o偶eniem dysk贸w (bokiem, czy na plecach, na skos,
itp) jest OIDP raczej dla ich 艂o偶yskowania (talerze), co dzi艣 nie jest ju偶
takie krytyczne, jak kiedy艣. W wielu kompach widywa艂em le偶膮ce na plecach
dyski, intensywnie u偶ywane ponad rok, gdzie SMART nie wykazywa艂 istotnych
problem贸w. Cz臋sto spotykane w laptopach. Kiedy艣 co do nagrywarek p艂yt bardzo
zalecano, by ich u偶ywa膰 tylko do nagrywania, i/lub innych cel贸w awaryjnych,
a dzi艣... s膮 tak tanie, oraz du偶o trwalsze... 偶e zalecenie ju偶 straci艂o
racj臋 bytu. Mo偶e nast膮pi艂 jaki艣 zgrzyt, 偶e zasilanie podpi臋艂o si臋 nier贸wno i
elektronika da艂a cia艂a? Zreszt膮, g艂owice s膮 zwalniane dopiero wtedy, gdy
talerze osi膮gn膮 pr臋dko艣膰 nominaln膮, do tego czasu s膮 bezpiecznie
zaparkowane, wi臋c je艣li co艣 pad艂o w tym czasie, to z pewno艣ci膮 nie od
zrobionego p贸艂obrotu z uko艣nym trzymaniem...

Tyle na razie, przepraszam za liter贸wki...

--
Pod 偶adnym pozorem nie zezwalam na wysy艂anie mi jakichkolwiek reklam,
og艂osze艅, mailing贸w, itd., ani nawet zapyta艅 o mo偶liwo艣膰 ich wysy艂ki.