Re: Windows 8 - czy ktoś sobie zakpił?

Autor: Marek <precz_at_spamowi.com>
Data: Sat, 17 Nov 2012 23:18:25 +0100

W dniu 2012-11-17 18:18, Animka pisze:

> Pytałam całkiem poważnie, bo mój monitor Philips chyba przekłamuje kolory.
> U mnie różowy (na obrazku), a w sklepie kolor z odcieniem fioletu!

Zanim koledzy zaczną sobie jaja z Ciebie robić postaram się Ci
wytłumaczyć szerzej, choć i tak będę chciał maksymalnie skrócić wywód.
Teorię możesz poszukać sobie w Googlach. Nie obraź się lecz Twoje
pytanie pozbawione jest sensu. Dowodzi, że kompletnie nie rozumiesz
pojęcia kalibracji i odwzorowania kolorów.

A teraz do rzeczy. Pytanie - o jaką wersję obrazka Ci chodzi?

http://img5.imageshack.us/img5/383/testlco.jpg

Konsternacja? Wyjaśnię, że to jest dokładnie ten sam obrazek. Nie
podbarwiałem go. Ten po lewej jest pokazywany na monitorze skalibrowanym
"Twoim" sposobem - czyli kompletnie nie skalibrowanym, bo tak należy ten
stan określić.

Obrazek nie posiada przypisanego profilu ICC więc nie wiadomo jak go
skonwertować do charakterystyki widmowej monitora aby oddać w miarę
prawdziwe kolory. Twój monitor też nie ma przypisanego profilu ICC (jak
wnioskuję z Twojego sposobu kalibracji) więc karta graficzna też nie
miałaby pojęcia jak zmodyfikować kolory obrazka przed jego
wyświetleniem. W efekcie na ekranie otrzymujesz obraz zupełnie
przypadkowy, trochę podobny do oryginału.

Obrazowo wytłumaczę jak działa korekcja koloru. Mianowicie jeśli
kalibrator wykaże, że Twój monitor po podaniu RGB (255,0,0) wyświetla
inny kolor niż czerwony, to zapisuje ten fakt w pliku ICC i "mówi"
karcie graficznej "skoryguj RGB(255,0,0) do RGB(240,0,0)". Załóżmy, że
przy tej drugiej wartości prawidłowo wyświetlany jest na Twoim monitorze
kolor czerwony. Jeśli teraz wchodzisz na stronę WWW gdzie widnieje
czerwony prostokąt, to do Twojego monitora dotrze polecenie "wyświetl
kolor piksel RGB(255,0,0)". No i Twój monitor świeci na ten kolor
niezależnie od tego jaką widzialną barwę to daje. Natomiast gdybyś miała
skalibrowany monitor, to ta wartość byłaby inna np. RGB(240,0,0).
Dlatego to co teraz widzisz na monitorze jest kwestią przypadku.

No i teraz sama się zastanów: jaki sens miało pytanie o kolor jaki
widzę? Spektrometrem miałem go pomierzyć i podać Ci długość fali?
Którego piksela obrazka? Kolor jest zmienny na jego powierzchni. Gdybyś
postawiła swój monitor obok takiego samego lecz po kalibracji, to
zapewne widziałabyś spore różnice.

Jest jeszcze jedna kwestia: odbiór barw przez nasz umysł. Którymś z
kolegów o tym rozmawiałem niedawno o tym. Zwykle nie jest prawdą, że
kolor jest taki jakim go widzimy. Zależy to od konwersji go przez nasz
umysł. Zobacz sobie szachownicę.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Z%C5%82udzenie_optyczne

Po trzecie: to co widzisz na zdjęciu może w innych warunkach
oświetleniowych wyglądać zupełnie inaczej:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Metameryzm