Re: W czym Windows 8 jest lepszy?

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_grush.one.pl>
Data: Tue, 13 Nov 2012 23:14:28 +0100

W dniu 13.11.2012 21:07, Latet pisze:
> Bo tylk o windowsowych aplikacjach tu piszę. Klasyczny przykład: kopiuję jakiś spory folder z partycji C na D. Czas kopiowania okazuje się dłuższy niż się spodziewałem, ale nie chcę go przerywać, więc
> chcę sobie otworzyć przeglądarkę internetu. Klikam na jej ikonkę i... przeglądarka otwiera się wielokrotnie dłużej niż normalnie, bo explorer.exe nie jest na tyle miły, aby na chwilę spauzować...

Dobrze, to teraz mi napisz: jakim to tajemnym sposobem, te-
lepatią czy innym czymś Windows miał wiedzieć, że zadanie
kopiowania plików jest dla Ciebie mniej ważne, niż urucho-
mienie przeglÄ…darki?

Bo możliwe, że kopiowanie było *bardzo* istotne, a przeglą-
darka była tylko wypełniaczem czasu dla rozrywki (i wręcz z
Twojego opisu to wprost wynika :) ) więc była mniej ważna.

System robi *jedynÄ… sensownÄ… rzecz*: obydwa zadania traktuje
równoprawnie. Na każdy 1 MiB danych odczytanych z partycji C
przypada 1 MiB danych zapisanych na partycji D i 1 MiB kodu
i danych odczytanych do uruchomienia przeglądarki. A że HDD
sobie słabo radzą z odczytem/zapisem losowym, transfer sek-
wencyjny gwałtownie spada mimo optymalizacji i odczytu/za-
pisu blokowego.

Gdyby twórcy Eksploratora wyposażyli go w przycisk "wykonuj
kopiowanie w tle", rozwiązanie byłoby dosłownie na wyciąg-
nięcie ręki.

Ale rozwiÄ…zanie jest: priorytet I/O jest pochodnÄ… prioryte-
tu wątku. Zatem obniż priorytet explorer.exe na Low i ponów
swój test. Prawdopodobnie przeglądarka uruchomi się w takim
samym przypadku o wiele szybciej. Krótko mówiąc: musisz *sam*
powiedzieć systemowi, co jest dla Ciebie ważne, a co nie.