Re: HDD widziany tylko przez BIOS

Autor: Anerys <spam.nie.jest_at_spoko.pl>
Data: Fri, 7 Sep 2012 02:39:11 +0200

U偶ytkownik "Seba" <Se_at_ba.com> napisa艂 w wiadomo艣ci

> UNCN na 偶贸艂tym tle

B艂膮d odczytu.

> Nic nie kombinowa艂em. U偶y艂em programu firmowego do
> wyzerowania dysku. To wszystko co zrobi艂em.

Spokojnie, nic Ci nie zarzucam.
Po prostu, czasem jestem przesadnie ostro偶ny... W mojej by艂ej pracy, kolega
mia艂 problem z dyskiem, nie przyj臋li mu tylko dlatego, bo tasiemk臋
uszczelniaj膮c膮 (a wi臋c na 90% Caviar, OIDP, cho膰 Seagate te偶 maj膮) mia艂
nieznacznie, powiedzmy, naruszon膮, ryska, czy lekko przygnieciona, nawet nie
przerwana, nie przedziurawiona, od naturalnej czynno艣ci, jak膮 jest wk艂adanie
dysku do obudowy, b膮d藕 wyjmowanie z niej. Z opisu, jaki poda艂,
najprawdopodobniej mia艂 (b艂膮d autentyczny!) "B艂膮d ZAPISU podczas ODCZYTU..."
i dysk wisia艂 na czynno艣ci, kt贸rej nie by艂 w stanie doko艅czy膰. Sporo dysk贸w
w tamtych czasach (druga po艂owa lat 90.), kt贸re "maca艂em", mia艂o ten
problem.

> Zaskoczy艂o mnie, 偶e zerowanie dysku spowodowa艂o, 偶e SMART
> jest nie do odczytania. I tyle.

To nie Ty uszkodzile艣 SMART, cho膰 nie艣wiadomie by膰 mo偶e si臋 przyczyni艂e艣 do
tego. Dysk z uszkodzonym no艣nikiem, czy problemem z serwo, mo偶e rozsia膰
swoje uszkodzenie, przy zapisywaniu na dysk, nawet bez potrzeby
mechanicznego uszkodzenia no艣nika. Wystarczy, 偶e serwo ma jaki艣 problem
(chocia偶 tego bym si臋 spodziewa艂 raczej w starszych dyskach), logika 藕le
spozycjonuje g艂owice i poleci jak po 艂ebkach, nadpisuj膮c to i owo, co
uszkadza informacj臋. Prawdopodobnie w trakcie zerowania, dysk zechcia艂
przemapowa膰 jaki艣 uszkodzony sektor, a informacj臋 o tym fakcie "uwieczni膰" w
liczniku SMART. No i zgrzytn臋艂o, zapis si臋 nie powi贸d艂, sektor ze SMARTem
dosta艂 b艂臋dnej sumy kontrolnej, czy w og贸le si臋 zapis pogmatwa艂 - i teraz
nie mo偶e skorzysta膰 z tabeli SMART. Ka偶dy obecny dysk ma wydzielony obszar,
na list臋 przemapowanych sektor贸w - SMART pr贸bowa艂 to doliczy膰 do tego, co
by艂o i si臋 rozpieprzy艂. Bywa. Mam taki dysk w posiadaniu, z nieco
przybabolonym no艣nikiem, dlatego le偶y jako magazyniak do ma艂o wa偶nych
backup贸w (ma艂o macany ma艂o si臋 buntuje), w trakcie okie艂znania jego b艂臋d贸w
tak偶e mi polecia艂 SMART i nie mam podgl膮du, czy dysk remapuje uszkodzone
sektory, czy w og贸le to wysiad艂o, w ka偶dym razie SMART nie daje si臋 w艂膮czy膰.
Ty mo偶esz spr贸bowa膰 dokona膰 tej czynno艣ci, nie potrzeba do tego terminala
(ale np. do wyczyszczenia G-Listy - przemapowane sektory, czy SMART, ju偶
tak), umie to program H-DAT (robi艂臋m nim to). M贸j dysk nie daje sobie
w艂膮czy膰 (1), ale Ty mo偶esz spr贸bowa膰, cho膰 nie spodziewam si臋, 偶eby to si臋
powiod艂o.
Najpierw spr贸buj tego programu:
http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/
Jest on bardzo podobny w wygl膮dzie i zachowaniu do tego (przynajmniej
starsze wersje):
http://hddguru.com/software/2006.04.13-HDD-Wipe-Tool/
Ten chyba nie przemapowuje uszkodzonych sektor贸w, a jedynie je zeruje.

Warunkiem skorzystania z tych program贸w jest widzenie dysku (jako sprz臋t
wystarczy).
Program贸w nale偶y u偶ywa膰 bardzo ostro偶nie, gdy偶 s膮 bardzo niebezpieczne przy
niew艂asciwym u偶yciu. Lepiej pierdylion razy sprawdzi膰, czy ma偶emy w艂a艣ciwy
dysk (mo偶emy nawet w tym celu od艂膮czy膰 inne dyski, ni偶 systemowy i
obrabiany, zminimalizujemy mo偶liwo艣膰 pomy艂ki), ni偶 pozostawi膰 sobie
ewentualno艣膰, 偶e tylko CIA, czy FBI dadz膮 rad臋 co艣 z tego wygrzeba膰. Tobie
polecam program pierwszy, ale od razu uprzedzam - to i tak raczej b臋dzie
tylko zabawa w zdobywanie do艣wiadczenia, bo nie spodziewam si臋, 偶eby on co艣
ponad kr贸tkotrwa艂膮 zdolno艣膰 do ma艂o intensywnej pracy "wyrze藕bi艂".

Pami臋taj o ostro偶no艣ci! Wszelkie dane istniej膮ce na robionym dysku zostan膮
bezpowrotnie zamazane!

(1) By膰 mo偶e da si臋 w艂膮czy膰 z terminala (co to - wystarczy wpisa膰 w Google
"terminal dyskowy"), czy nawet zrobi膰 co艣 wi臋cej, ale w dzia艂aniu terminalem
nie mam do艣wiadczenia i nic nie doradz臋.

--
Pod 偶adnym pozorem nie zezwalam na wysy艂anie mi jakichkolwiek reklam,
og艂osze艅, mailing贸w, itd., ani nawet zapyta艅 o mo偶liwo艣膰 ich wysy艂ki.