GRX295, Windows 7 x64 i notoryczne restarty sterownika

Autor: Przemys³aw Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Mon, 3 Sep 2012 12:54:14 +0200

Witam,

Na ogół z różnej maści okołokomputerowymi problemami poradzić jestem w
stanie samemu, bądź tylko z pomocą Google. Niestety - z tym, co się ostatnio
u mnie wyprawia, walczę od czwartkowego popołudnia i nie widzę nawet cienia
skutecznego rozwiÄ…zania problemu. :(

O co chodzi? O notorycznie powtarzajÄ…ce siÄ™ restarty sterownika karty
graficznej. Na Viście x64, którą do czwartku wieczór jeszcze użytkowałem na
problematycznym kompie, doprowadzał w kilka minut po starcie systemu, do
całkowitego jego zawieszenia - nawet się BSOD nie dał rady pojawić. Po
prostu monitory (mam podłączone dwa) migotały, gasły i tyle coś było widać.
Biorąc pod uwagę, że rzeczona Vista już bliżej niż dalej miała do czterech
lat od postawienia, doszedłem do wniosku, że może nadszedł już ten moment, w
którym by się i mnie przydało system od podstaw postawić. Tak też zrobiłem -
na dysku wylądowała 64-bitowa edycja Windows 7. Po którymś restarcie
systemu, sterownik (jeszcze z Windows Update) też zaliczył zwis, co
spowodowało u mnie zapalenie wszelkich kontrolek ostrzegawczych. Nie
pomyliłem się niestety…

Zawieszenie i ponowne uruchomienie sterownika mam dostępne częściej lub
rzadziej, ale z irytującą wręcz częstotliwością niezależnie od:
- zainstalowanej wersji driverów (sprawdziłem: 270.61, 275.33, 280.26,
295.73, 301.42, w akcie desperacji zainstalowałem też 304.79 beta).
UprzedzajÄ…c - sterowniki instalowane metodÄ… deinstalacji z panelu
sterowania, uruchomienia komputera w trybie awaryjnym, czyszczenia Driver
Sweeperem, ponownego uruchomienia i dopiero instalacji kolejnej wersji.
Instaluję jedynie driver GPU oraz PhysX, 3D Vision i usługę aktualizacji
odpuszczajÄ…c.
- używanej aplikacji (przeglądarka, Word, klient poczty, InDesign), bardzo
często przy przełączaniu się między nimi. Uruchomienie sesji zdalnego
pulpitu i zalogowanie siÄ™ tÄ… drogÄ… na drugi komputer z Windows 7 restart
sterownika generuje praktycznie natychmiastowo. Choć np. obejrzeć film w
SubEdit spokojnie daje siÄ™ radÄ™.
- ciekawostką dla mnie jest fakt, że pełen test z 3D Marka 06 komputer
przechodzi bez żadnego problemu, podobnie jest z burn-test z FurMarka
1.10.1. Ale już próba uruchomienia np. Crysisa kończy się nieodwołalnie
wywaleniem drivera (nie podczas ustawiania opcji w menu gry, tylko przy
Å‚adowaniu mapy), Unigine Heaven ustawiony dla dowolnej wersji DirectX wywala
nieodwołalnie sterownik i siebie w 3-4 sekundy po rozpoczęciu testu.
taktowania CPU i pamięci (czy podkręcone, czy wręcz przeciwnie - wszystko na
nominalnych ustawieniach).

Co do częstotliwości występowania: zerknijcie proszę na screena z podglądu
zdarzeń… http://s6.ifotos.pl/img/Event-Vie_xhpewsx.png

Próbowałem do tej pory wygrzebanych w Google rozwiązań:
- zmiany wersji driverów
- dodawania w kluczu
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers wpisu
DWORD "TdrDelay" o wartościach 0, 8 lub 10
- opisu ze strony http://www.vistax64.com/581268-post15.html

Pomysły mi się już skończyły, a niestety linki prowadzące do forum NVIDII do
niczego się nie przydają ze względu na otrzymywany komunikat:
        Posted July 24, 2012
        We are continuing to complete work on strengthening security for the NVIDIA
        Forums.
        We expect to bring this site back online soon.
        Thanks for your patience.
:( Na przestój sobie pozwolić nie mogę, a pracować w takich warunkach po
prostu się nie da. :-/ Tak mi się wydaje, że jeżeli by o był problem stricte
sprzętowy, to nie ma siły - karta powinna się też wywalić na teście z
FurMark, prawda?

Sama karta podkręcana nigdy nie była (GPU-Z wykazuje taktowania: Core: 576
MHz / Memory: 1008 MHz / Shader: 1242 MHz) - jestem pierwszym jej
właścicielem i wiem dokładnie, co się z nią działo i w jakich warunkach
pracuje. Profilaktycznie sprawdziłem też zachowanie karty przy taktowaniach
ustawionych za pomocÄ… nTune na poziomie Core: 570 MHz / Memory: 1000 MHz /
Shader: 1240 MHz - żadnej poprawy. Obudowa dobrze wentylowana, na awers
karty dmuchają 120 mm wentylator i z bocznej ścianki budy, na wysokości
karty - kolejny 92 mm (i tak miała od momentu zakupu). Komputer regularnie
czyszczony z kurzu.

Ludzie - pomóżcie proszę, bo oszaleję za chwilę już. :( Przejście na Windows
w wersji 32-bitowej odpada od razu - przy pracy korzystam z aplikacji, które
RAM lubią i gnieżdżenie się na 3,5 GB to mordęga. Pomijam już brak czasu na
kolejną instalację wszystkiego i fakt, że przeprowadzenie takowej operacji
wcale sukcesu nie zapewnia. Nie mam też żadnej innej karty na podmianę, a
komputer potrzebny na bieżąco. :(

Ktoś ma może jakieś pomysły, jak sobie z tym poradzić?

Konfiguracja komputera:
- Core 2 Duo E8400 @3,9 GHz (ale jak pisałem - bez podkręcania dzieje się
dokładnie to samo)
- DFI LanParty DK P45-T2RS
- 8GB pamięci w czterech modułach Kingstona DDR2-1066, taktowanie efektywne
majÄ… w chwili obecnej 1042 MHz, timingi: 5-5-5-18, command rate: 2T
- XFX GeForce GTX295
- poza tym X-Fi Xtreme Gamer oraz kontroler SATA RAID Adapteca
- prÄ…du dostarcza OCZ700MXSP

[ Gdy mężczyźnie jest źle - szuka żony. Gdy mężczyźnie jest dobrze - żona  ]
[ szuka jego.                   (z bloga Internetowego Obserwatora Mediów) ]