Re: RAM, pagefile, PAE

Autor: Robert Winkler <noone_at_nowhere.org>
Data: Sat, 23 Jun 2012 09:45:13 +0200

> [...]
> fizycznej, czyli dla powyzszego przypadku moze zobaczyc samego _RAM-u_ max
> 4 giga-256 MB.
> Czyli 3.5 giga/3.2/3.0/... to juz powinien spokojnie widziec i obsluzyc.
> Czytam w sieci , ze faktycznie, najczesciej wartosc 3.5 giga jest podawana
> jako widziana przez xp.
>
> 1.
> -----
> wobec tego dlaczego w tym laptopie widzi _tylko_ 2.66 giga ram-u? -->
> (panel
> ster > system > ogolne).
> mostki, plyta gl., + jakies inne pamieci fizyczne ukryte - co jest

Winą tego jest zwykle słabej jakości płyta główna
nie potrafiąca prawidłowo rozpoznać
nie używanych obszarów poniżej 4 GB
i nie potrafiąca przemapować w ich miejsce pamięci
znajdującej sie normalnie powyżej tej "magicznej" granicy.

> [...]
> bardzo
> rozumiem.
> Z jednej strony opisali ze PAE "jest rozszerzeniem umożliwiającym
> procesorom x86 (32-bitowym) dostęp do fizycznej przestrzeni adresowej (w
> tym
> pamięci o dostępie swobodnym RAM) o rozmiarze większym niż 4 gigabajty".
> Z drugiej strony pisza na stronie, ze "Następujące 32-bitowe wersje
> Microsoft Windows obsługują PAE" i podaja jako przyklad XP 32 bit oraz 64
> bit.
> Ale jednoczesnie podaja, ze xp 32 bitowy obsluguje tylko 4 giga RAM . Niby

To prawda że jedną z funkcji PAE jest umożliwienie aplikacjom 32-bitowym
dostęp do przestrzeni agresowej większej niż 4 GB.
Prawdą jest że Service Pack 2 dla Windows XP wprowadził obsługe tego trybu,
oraz że system ten domyślnie przelącza procesor w ten tryb przy starcie
systemu,
niezależnie od wcześniejszych ustawień bootloadera.
Jest tylko jedno małe ale, Windows XP nie używa PAE do obsługi dodatkowej
pamięci,
PAE ma też inną funkcje, pozwala on na określenie czy dany fragment pamięci
operacyjney
przechowuje dane lub kod programu. Jesli blok danychostanie oznaczony jako
dane
nie bedzie możliwa próba uruchomienia potraktowania go jako programu i
uruchomienia.
Na tm właśnie polega wprowadzony w SP2 mechanizm Data Execution Prevention,
dlatego też Windows obsługuje PAE i tryb ten jest aktywny.

Limit 4 GB w 32-bitowych systemach desktopwych
i w Widows Server Standard Edition
to nic innego jak ograniczenie licencyjne.
Pomimo iż technicznie nic nie stoi na przeszkodzie aby system skorzystał z
dodatkowej pamięci
to jednak jądra tych systemów operacyjnych zostały tak skonstruowane
aby uniemożliwić programom działającym w trybie użytkownika dostęp do niej.
Co innego programy dziające w warstwie jądra systemu czyli sterowniki,
one mają pełen dostęp do całej pamięci bez żadnej kontroli systemu
operacyjnego.

> 3.
> ------
> xpsp3 w wszelkimi doinstalowanymi dodatkami, fixami,poprawkami, dotnetami
> oraz z PAGEFILE.SYS zajmuje 5 giga na partycji (NTFS) = 10 giga.
> pagefile samodzielnie wyznaczone przez system ma od poczatku odrobine
> ponad
> 2 giga.
>
> a/
> Powinno byc az tyle pagefile? nie za duzo...?

Tylko 2 GB? To bardzo mało jak na komputer z taką ilością pamięci RAM
ale pewnie system wolał nie rezerwować wiecej dysku przy tak małej partycji
systemowej.
Wiadomo nie od dziś że wydajość NTFS gwałtownie spada gdy zaczyna brakować
na nim miejsca,
Mechanizm zarządzania wielkością pliku wymiany możliwe że uwzględnia
załozenia inżynierów microsofto iż system i wszystkie programy
powinny być instalowane na tej samej partycji.
Wiem że są osóby ma inne zdanie, ich sprawa.

> b/
> czy warto taka operacje wykonac: usunac pagefile.sys, restart, zalozyc
> plik wymiany o wielkosci min. = wielkosc maksym, czyli o stalej
> wielkosci.?
> Ale jaka stala wielkosc pagefile przyjac? sam system zalozyl sobie ok 2
> giga...

Plik wymiany o stałej wielkości ma jak najbardziej sens,
ale tylko w przypadku serwerów,
gdzie można z góry określić jakie programy będą pracowały nadanej maszynie
i jakie jest ich zapotrzebowanie na pamięć operacyjną.

W przypadku komputera używanego przez zwykłego użytkownika
oszacowanie maksymalnego zapotrzebowania na pamięć operacyjną może być
trudne.
Najlepiej było przez kilka miesięcy, monitorować maksymalne zużycie pamięci
i dopiero po takiej analizie założyć plik wymiany większy od tej wartosci o
kilka-kilkanasie procent.
Oczywiście aktualizacja posiadanych programów
instalacja nowych programów, jak i zmiana w zachowaniu użytkownika
mogą spowodować iż zmieni się też zapotrzebowania na pamięć,
i w najlepszym wypadku analize trzeba będzie rozpocząć od nowa
a w najgorszym możemy otrzymać w trakcie ważnej pracy komunikat
iż z powodu braku pamięci wyniki został stracony.
Zdażyło mi się to kiedyś w czasie formatowania do druku pracy dyplomowej,
jedyne co mogłem zrobić to przywrócić wcześniejszą wersje. Dwie godziny w
plecy.
Może więc lepiej pozostawić systemowi tą niewdzięczną robote,
szczególnie że cena GB na dysku twardym to śmieszne pieniądze
i te kikla GB w jedna czy w drugą to żadna różnica
przy dyskach gdzie pojemnośc liczy się dziś w TB.

_____
Robert