Re: Co z tym dyskiem?

Autor: L501 aneryS <spam.nie.jest_at_spoko.pl>
Data: Fri, 9 Mar 2012 01:52:08 +0100

Użytkownik "Randall_Memphis" <gd_at_no-spam.oleg.es> napisał w wiadomości

> "5 Reallocated sector count 252 252 10 0 ....."
> Dla mnie to już złom.

Zerowa ilość realokowanych sektorów to raczej nie złom. Mnie natomiast
zastanawia to, co zacytowałem, choć "kaliber" danego parametru, to odrębna
sprawa, jest różny.
Co do parametru 1 - wartości "value" i "worst" zastanawiają, acz parametr
ten, to co kraj to obyczaj, bywa tak różny w różnych dyskach, że nie brałbym
go dosłownie, bez dokładnej specyfikacji dysku, niektóre dyski niezależnie
od sytuacji zwracają RAW zerowy. Wartość RAW nie jest tu zbyt wielka, często
idzie w miliony, dziesiątki milionów. Podobnie mam dysk, który inny
parametr, 9, podaje w... sekundach, przez co wszelkie programy pokazują ten
parametr jako wyczerpany (czerwony krzyżyk, itd)
Co do parametru 197 - przeleciałbym skan zapisu z remapowaniem, te dwa mogą
bruździć. Oczywiście, skan _po_ uprzednim zbackupowaniu zawartości (skan
zapisu zeruje zawartość sektora).
Trudno się dokładniej wypowiedzieć, bez znajomości objawów
"organoleptycznych" - widzę tu coś, o czym mógłbym się wypowiedzieć dopiero
po ich poznaniu. Ten dysk nie nadaje się na nadzór na intensywnej terapii,
ale właściwie potraktowany, posłuży jeszcze "dziadkowi do rozmów przez Skype
z wnuczkiem.
Ja "wyczytałem", że z łożyskami nie jest najlepiej (o tym może świadczyć
parametr 3, wyraźnie nadszarpnięty), oraz, że najprawdopodobniej w trakcie
pracy kompa często są drgania od napędu CD (200). Najbardziej mi nie pasuje
par. 3, za 197 też wartało by się zabrać.
SMART ma jednakże to do siebie, że nie zawsze musi być rzetelny. Na dużym
kompie, w dysku systemowym, mam tak nieprawdopodobnie wysokie wartości
SMART, że aż absurdalne. A dysk zachowuje się bardzo dobrze.
Mam... miałem, dysk z kupą BADów, gdzie status SMART zwracał OK, choć
zapisywać na dysk praktycznie się nie dało.
Dysk z laptopa na którym piszę, pokazuje status BAD, a sprawuje się całkiem
nieźle juz drugi rok, jak go mam, aż mu G-listę chyba wyczyszczę (no i
SMART) i ponowię skan z remapem...