Re: Co zamiast scandisk/chkdsk?

Autor: L501 aneryS <spam.nie.jest_at_spoko.pl>
Data: Wed 04 Jan 2012 - 13:53:36 MET

Uzytkownik <zuzia@fakemail.xx> napisal w wiadomosci
news:rs18g7tgqo33ag60pddbq594qdglgk67gb@4ax.com...
> jest tez cos takiego jak HDD Regenerator

Jest na Hiren's Boot CD, szczególnie starsze wersje.

> bootuje sie z plyty.....ale reszte zglebiania tematu pozostawiam
> tobie. Moze da rade. Jak podasz email, to jak znajde to moge podeslac
> tobie obraz plyty ISO.

Dzieki za dobre checi, ale... Obracalem sie i wokól tego...
Nie chodzi mi jednak o zregenerowanie dysku(*1), zreszta ten program
odpalony konczy prace po pierwszym znalezionym bledzie braku gotowosci
dysku. Poza tym ostrozie z jego uzyciem, on wcale nie jest bezpieczmy -
tlumacze... Napotkawszy uszkodzenie, nadpisuje uszkodzony sektor gotowa
zawartoscia (bo skoro sektor nieczytelny, to i oryginalnej pobrac sie nie
da), co w zaleznosci od miejsca uszkodzenia (plik z konfigiem, obrazek JPG,
MP3, czy wrecz jakis metaplik, jak np. MFT z wpisem chocby samej siebie)
moze spowodowac efekt od niezauwazalnego, to kladacego system na lopatki, bo
nie da wczytac np. Rejestru, bo zamazalo wpis... HDDReg nie jest niczym
szczególnym - nie on jeden to potrafi (zalezy, jakie uszkodzenie trapi
nosnik, jesli zabraknie sektorów do remapowania, to raczej nie zda sie na
nic)... Dla bezpieczenstwa danych, nalezy wpierw sczytac co sie da, potem
"regenerowac". Inaczej mozna sobie napytac biedy, gdy pozamazuje wazne
dane... Bo bywa nierzadko tak, ze nieczytelny z jakiegos powodu sektor
stanie sie na moment czytelny i umozliwi sczytanie danych... A np. przy
obróbce Regiem nie da sie odczytac i zostanie nadpisany.

A mnie chodzilo o program, który skanujac formalnie zdrowy system plików,
napotkawszy bledny sektor wyliczy blok, do którego sektor ten przynalezy, a
nastepnie zaznaczy ten blok jako nienadajacy sie do dalszego uzytku,
wpisujac odpowiedni znacznik w FAT... dla FAT32 (i exFAT pewnie tez) jest to
ciag bajtów F7 FF FF 0F. Tak, ze system zobaczy blok jako uszkodzony i nie
wezmie go do pracy.

(*1) - Regeneracja - pisze sie, ze przemagnesowuje nosnik w miejscu zapisu
sektora... ale kazda przeciez operacja zapisu, takze na zdrowym dysku,
powoduje takie wlasnie przemagnesowanie. Dysk remapuje sektory przy zapisie,
gdy ten nie moze byc prawidlowo dokonany, przy odczycie sa one tylko
zaznaczane jako "kandydaci", to tak w skrócie i uproszczeniu. Takze gdy
HDDReg napotka uszkodzony sektor, nadpisujac go powoduje raczej
przemapowanie, co mozna zobaczyc w tabeli SMART. Moze sie zdarzyc, ze sektor
z bledem sie przemagnesuje bez remapowania, ale tylko wtedy, gdy uszkodzenie
bedzie bardzo lagodne, a nosnik zdrowy, zas blad np. wyniknie z obsuwy
kontrolera, który zeskoczyl pozycjonerem ze sciezki, nie konczac prawidlowo
zapisu, to sie daje "samo" naprawic. Zreszta - "co kraj to obyczaj", kazdy
dysk na podobna operacje moze zareagowac inaczej, pamietac tez nalezy, aby
unikac na mocno uszkodzonych dyskach wszelkiego zapisywania, zanim nie
sczyta sie danych - tu nawet jeden niepotrzebny zapis moze taki dysk po
prostu, "usmiercic", przerobione doswiadczalnie. Wiecej o temacie w necie,
nalezy poszukac wypowiedzi kolegi o pseudonimie Okzo (chyba jest Litwinem),
ma olbrzymia wiedze w temacie, cóz, na jego minus nalezy policzyc
zarozumialosc i opryskliwosc, na plus wiedze wlasnie.

Jeszcze raz dzieki za chec - ale to nie to.

--
Pod zadnym pozorem nie zezwalam na wysylanie mi jakichkolwiek reklam,
ogloszen, mailingów, itd., ani nawet zapytan o mozliwosc ich wysylki.