Re: Ciekawostka z systemem XP OEM

Autor: Mariusz Kruk <Mariusz.Kruk_at_epsilon.eu.org>
Data: Thu 15 Dec 2011 - 08:32:44 MET

epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Remek"
>To temat rzeka. Moglibyśmy tak kilka lat. Yrzymajmy sie konkretu. Zrewsztą
>samo polskie prawo tez nie stanowi wzorca logiki i spójości.

No niestety. Dlatego m.in. mamy takie problemy jak ten roztrząsany tu.

>Rzeczywiście jest to niejednoznaczne. Mam na myśli zgodność z licencją i
>legalność w rozumieniu licencjodawcy. Nawet jeśli licencja stawia wymogi
>większe niż polskie prawo to jej nieprzestrzeganie nie jest w Polsce
>przestępstwem, ale akceptacja licencji jest formą zawarcia umowy cywilno
>prawnej i wątpię aby polski wymiar niesprawiedliwości wziął kogoś w obronę w
>razie procesu cywilnego z roszczenia licencjodawcy.

Owszem. Ale czym innym jest "nielegalność" w sensie popełnienia
przestępstwa, a czym innym jest niedotrzymanie warunków umowy
cywilnoprawnej.
Przykład - nienaklejenie nalepki od Windows OEM na obudowę, tylko
trzymanie jej w szafce. Owszem, jest to niewypełnienie warunków umowy
licencyjnej, ale konia z rzędem temu, kto jest w stanie udowodnić, że
przez to MS poniósł szkodę, której użytkownik byłby zmuszony
zadośćuczynić.

>To zależy od licencji. Jeśli to OEM dla profesjalnego producenta to wymagana
>jest faktura i naklejka. Wtedy nie masz z czego robić backupu oryginalnego
>nośnika, bo go nie dostałeś. Jeśli BOX to wymagany jest oryginał nośnika i
>faktura. To zresztą zmnieniało się w czasie, ale chyba oddałem istotę
>problemu.

Przy czym znowu - obrót egzemplarzami jest explicite dozwolony, więc MS
nie ma prawa wymagać faktury, bo takiej może po prostu nie być. (chociaż
mimo braku wymagań odnośnie formy w wielu przypadkach zawieranie umowy w
innej postaci niż pisemna nie ma sensu ze względu na ewentualną wartość
dowodową, ale to kwestia trochę ortogonalna).

--
|  Kruk@epsilon.eu.org   |