Wykrywanie partycji - Vista x64

Autor: Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Tue 11 Jan 2011 - 00:29:28 MET

Witam

Długi, naprawdę długi czas, używałem sobie przenośnego dysku, którego cechą
charakterystyczną jest to, że może wymieniać dane zarówno poprzez USB 2.0,
jak i - załadowany do stacji dokującej zamontowanej w komputerze - po SATA
(ot taki wynalazek: http://tinyurl.com/3yrc9bn). Fakt faktem, że
zachowywałem się trochę "niesportowo", gdyż ani kontroler w mostku ICH10R
ustawiony w tryb RAID (mam dwa dyski w RAID0 spięte), ani dodatkowy
kontroler podłączony przez PCI-Express x4 (konkretnie to Adaptec 1430SA)
jako takie nie udostępniają opcji bezpiecznego odłączenia dysku podczas
pracy. Specjalnie mi to przez ponad dwa lata nie przeszkadzało - wystarczyło
wyłączyć wszystkie procesy, które się odwoływały do danych będących na
partycji na tym wyciągalnym dysku, odczekać kilkadziesiąt sekund, żeby
zapisane zostały dane z buforów i voila - dysk można było bez żadnych
problemów odłączyć po prostu wysuwając go ze stacji dokującej, po powrocie z
pracy - wetknąć do stacji, poczekać aż dysk się rozkręci i w chwilę później
pojawiał się w Eksploratorze Windows.

Gdyby się ktoś zastanawiał dlaczego w ten sposób postępuję, to już
wyjaśniam. Komputer działa u mnie 24/7/365, a dysk ów codziennie targam do
pracy tak, aby mieć potrzebne mi dane pod ręką i mieć wygodne narzędzie do
przenoszenia ich między firmą, a domem.

Wszystko sobie tak bezproblemowo działało, ale ostatnio zaczęło coś
wierzgać. Otóż co jakiś czas, po wsunięciu dysku do stacji dokującej jest on
prawidłowo rozpoznawany (pojawia się w Menedżerze Urządzeń). Tyle tylko, że
w Eksploratorze Windows za jasnego gołąbka nie pokazuje się założona na tym
dysku partycja. Dopiero wykonanie pełnego restartu komputera (z dyskiem
wpiętym do stacji dokującej) sprawia, że partycja przenośnego napędu
automagicznie pojawia się w Eksploratorze. Dzieje się tak niezależnie, czy
stację dokującą mam podłączoną do kontrolera SATA na płycie głównej, czy do
dodatkowego kontrolera w slocie PCI-Express. Nie bardzo jestem w stanie
dojść, co sprawia, że raz partycja po podłączeniu dysku bez problemów
pojawia się w Eksploratorze, a raz nie. Za to konieczność restartu aby ją w
końcu łaskawie znalazł, irytuje mnie dość mocno.

Co ciekawe - drugi dysk, podpinany pod USB, odnajdywany jest bez
najmniejszego problemu (i fizyczne urządzenie, i zlokalizowane na nim
partycje). Ki diabeł?

System to na bieżąco aktualizowana Vista Business x64 PL SP1. Płyta główna
to DFI LanParty P45-T2RS z mostkiem południowym ICH10R. Dodatkowy kontroler
to Adaptec 1430SA. Sterowniki na bieżąco aktualizowane.

FUT: pl.comp.os.ms-windows.vista

[ Jedyna absolutnie precyzyjna definicja grafomana: jest to taka osoba,    ]
[ która pisze bez honorariów.   (z bloga Internetowego Obserwatora Mediów) ]