Win7, problem z partycjami

Autor: maX <aver_at_interia.pl>
Data: Mon 01 Mar 2010 - 17:41:03 MET

Od lat u偶ywa艂em WinXP, nie maj膮c wi臋kszych zastrze偶e艅. Ale podkusi艂a
mnie ta 90-dniowa wersja Win7 (Enterprise 64-bit). W zasadzie nie mia艂em
zamiaru si臋 w przewidywalnej przysz艂o艣ci przesiada膰 na Win7, ale
potestowa膰 zawsze mozna. 艢ci膮gn膮艂em, wypali艂em, posz艂o bez problem贸w.
Pierwszy b艂膮d pope艂ni艂em przy wyborze partycji - zamiast na wszelki
wypadek zainstalowac na innym dysku, to zainstalowa艂em na tym samym na
kt贸rym mam XP (by艂 to b艂膮d z tego powodu 偶e ten trialowy Win7 nie tworzy
bootmanagera). Drugi b艂膮d to 偶e zainstalowa艂em nie na pustej partcji
NTFS, a na wolnym miejscu (czyli instalator Win7 sam sobie stworzy艂
partycj臋). To by艂 b艂膮d bo jak sie p贸藕niej okaza艂o Vista/7 tworzy
partycj臋 NTFS nowego typu 3.1 i starsze XP-owe programy partycjonuj膮ce
(jak Partition Magic) nie obs艂uguj膮 jej (nowsze, z tego co zauwa偶y艂em,
pytaj膮 czy na kompie jest partycja za艂ozona przez Vist臋). Win7 64-bit
zainstalowa艂 si臋, dzia艂a艂 bez problemu. Ale bez bootmanagera, nie mog艂em
wr贸ci膰 do partycji XP. Wi臋c pope艂ni艂em trzeci b艂膮d i spod windzianego
Zarzadzacza Dyskami r臋cznie przestawi艂em aktywn膮 partycj臋. Komp po
restarcie zg艂osi艂 ... brak pliku bootmgr (co dziwne bo przeciez i tak
nie by艂o bootmanagera). Nastepnie pope艂ni艂em b艂膮d nr.4 i odpali艂em
dosowego PM8 (nie wiedzac 偶e nie obs艂uguje ju偶 nowego typu partycji
Visty). Na starcie PM8 zakomunikowa艂 偶e jest b艂膮d w , jak pami臋tam,
"tabeli partycji" (Table Length) i ma ona nieprawid艂owa d艂ugo艣膰 i czy ma
to skorygowa膰; no to pope艂ni艂em kolejny b艂ad i pozwoli艂em na korekcj臋
(by艂y tam dok艂adnie wypisane d艂ugo艣ci w liczbach CHS/LBA i czego艣 tam
jeszcze, co i tak mi nic nie m贸wi艂o). W efekcie PM8 ca艂kiem przesta艂
widzie膰 dysk, a komp dalej uruchamia艂 sie z w/w b艂臋dem. Wrzuci艂em p艂ytk臋
z kt贸rej instalowa艂em Win7, zaproponowa艂a napraw臋 i naprawi艂a dysk
(chociaz tej Table Length, cokolwiek by to nie by艂o, raczej nie
przywr贸ci艂a do starej warto艣ci). Niestety diagnostyczny util Western
Digital r贸wnie偶 nie widzi tego dysku.
Jak mam naprawi膰 ten b艂膮d kt贸ry zrobi艂 PM8? I co on wog贸le zrobi艂, o co
chodzi z tym Table Lenght? I jak mam wr贸ci膰 do starego WinXP? (kiedy艣 to
sobie w razie potrzeby pod windzianym PM8 prze艂膮cza艂em aktywn膮 partycj臋
i automatycznie by艂a ukrywana dotychczasowa aktywna partycja, dzi臋ki
czemu bez bootmanagera mog艂em sobie skaka膰 mi臋dzy WinXP a Win98).