Re: Jak zmusić Wistę do Fullscreen?

Autor: Wiktor S. <wswiktor&poczta>
Data: Sun 22 Nov 2009 - 03:35:20 MET

> A co to jest Aero? Tyle o tym się mówi, a ja do dzisiaj nie załapałem
> co to. Mam wrażenie, że moja karta graficzna i tak tego nie
> obsługuje, bo z wyglądu to akurat Wista od XP się nie różni.

Bajery graficzne, takie jak prześwitujące ramki okien, miniaturka okna
pokazująca się po najechaniu na belkę aplikacji na pasku zadań,
trójwymiarowe przechodzenie pomiędzy oknami pod klawiszami Win+Tab. Można
natychmiast poznać po tym, że przyciski minimizuj/maksymizuj/zamknij
dotykają górnej krawędzi okna.
Wymagają karty z obsługą DirectX 9, z 64 MB pamięci i ze sterownikami
specjalnie dla Visty (tzw. WDDM). Niedostępne w wydaniu Vista Home Basic.

Windows Aero - kolor można zmieniać, przezroczystość można włączyć lub
wyłączyć:

http://wswiktor.fm.interia.pl/aerowin1.jpg
http://wswiktor.fm.interia.pl/aerowin.jpg

Podstawowy Windows vista - koloru nie da się zmienić:

http://wswiktor.fm.interia.pl/basicwin.jpg

Standardowy Windows - bazujący na wyglądzie Windows 2000 i Millennium.
Kolory można zmieniać:

http://wswiktor.fm.interia.pl/stawin.jpg

Klasyczny Windows - starszy wariant kolorystyczny, rodem z Windows 98:

http://wswiktor.fm.interia.pl/klawin.jpg

> A czemu? 64-bitowy nie potrafi emulować 16bit czy nie chce?

Trzeba odróżnić 16-bitowe programy DOS-owe od 16-bitowych windowsowych.
Tych pierwszych się nie da z przyczyn sprzętowych: podczas pracy w trybie
64-bitowym procesor nie obsługuje tzw. trybu V86, pozwalającego na emulację
dosowego środowiska. Z bluzgami do wynalazcy architektury x86-64 czyli do
AMD.
Tych drugich się nie da z przyczyn programowych: podsystem Win16 po prostu
nie jest zaimplementowany. Firma przecież poniosła koszty wprowadzenia
kompatybilności z programami 32-bitowymi, ale zużywanie czasu i środków na
obsługę programów Windows 3.x dla garstki zapaleńców było już ekonomicznie
nieuzasadnone. Z bluzgami do Microsoftu.

Nawet Windows 7, ale 32-bitowy, obsługuje programy 16-bitowe. Ich obsługi
nie ruszano, więc została.

--
Azarien