Windows 2008, dublowanie dysku?

Autor: Jacek Kalinski <jacek_kal_at_go2._NOSPAMPLEASE_.pl>
Data: Wed 21 Oct 2009 - 01:26:26 MET DST

Hej,

Od około roku czasu (może niecałego) działało na Windows 2008 Standard
x64 PL dublowanie dysku (czyli 2 woluminów, które znajdowały się na nim).
Dublowanie działało dobrze, ale wczoraj pojawił się spory problem.

Pech (albo i szczęście), że miałem wymienić dyski (sprawne) na inne
egzemplarze. Wyłączyłem więc system, podłączyłem pierwszy z dysków,
podłączyłem drugi (nowy, "dziewiczy") dysk takiej samej pojemności.
Po czym po uruchomieniu zdębiałem, bo o ile partycja C: pracowała
poprawnie, tak D: wcale nie była dostępna (menadżer dysków widział
partycję, widział literkę D:, ale twierdził, że dysk jest nieprawidłowy).

Przy próbie wybrania uaktywnienia woluminu D:, pojawił się błąd
związany z plex (przepraszam, nie spisałem dokładnej treści), żeby po
pojawieniu się dysku sprawdzić go progremem chkdsk, a dysk D:
i tak się nie pojawił.

Ok, może kopia coś się skopała (choć przed wyłączeniem serwera, oba dyski
były zsynchronizowane).

Odłączyłem pierwszy z dysków dublowanych i podłączyłem drugi.
Moje zdziwienie było jeszcze większe, bo sytuacja była identyczna - tj.
partycja C: była prawidłowa, a partycja D: "rzekomo" uszkodzona.

W geście rozpaczy podłączyłem oba dyski dublowane (odłączając tym samym
dysk docelowy, na który miałem wykonać nową synchronizację) i... system
wstał i widzi poprawnie C: i D: (bez jakichkolwiek błędów). Jedynie
stwierdził, że brakuje mu nadmiarowości (co jest objawem normalnym).
O Co Chodzi? Czy ja (jeśli tak, to gdzie) popełniłem jakiś błąd?

PS: wiem, że popełniłem błąd po skonfigurowaniu dublowania, że nie
sprawdziłem _szczegółowo_ obu woluminów. Bo sprawdzałem tylko, czy
system się uruchomi i uznałem, że skoro system wstał, to dublowanie
działa poprawnie.

Jeśli ma to znaczenie:
- oba dyski (modele identyczne) 500GB
- pierwsza partycja 100GB, druga partycja reszta (ok. 365GB).
- SMART wszystkich dysków nie ma zanotowanych żadnych błędów czy oznak
 potencjalnego uszkodzenia.

DISKPART> list disk

  Dysk ### Stan Rozmiar Wolne Dyn Gpt
  -------- ---------- ------- ------- --- ---
  Dysk 0 Obcy 466 GB 0 B *
  Dysk 1 Online 466 GB 1024 KB *

DISKPART> list vol

  Wolumin ### Lit Etykieta Fs Typ Rozmiar Stan Info
  ----------- --- ----------- ----- ---------- ------- --------- --------
  Wolumin 0 C NTFS Dublowany 100 GB Błąd odcz Rozruch

  Wolumin 1 D Dane NTFS Dublowany 366 GB Błąd odcz System

DISKPART> select disk 0

Obecnie wybranym dyskiem jest dysk 0.

DISKPART> list part

  Partycja ### Typ Rozmiar Przesunięcie
  Partycja 1 Dane dynamiczne 512 B 32 KB
  Partycja 2 Dane dynamiczne 100 GB 32 KB
  Partycja 3 Dane dynamiczne 366 GB 100 GB

DISKPART> select disk 1

Obecnie wybranym dyskiem jest dysk 1.

Jacek