Re: Vista Business - Uprawnienia

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 12 Aug 2009 - 19:22:37 MET DST

Dnia Wed, 12 Aug 2009 14:00:01 +0200, cpt.Zbik napisał(a):

> Czyli jak ustawić UAC żeby można było spokojnie pracować z systemem?

Skonfigurowanie UAC jest bardzo proste i w sumie sprowadza się raptem do
zmiany trybu pracy z "zatwierdzanie" na "podawanie poświadczeń" tudzież
do wyłączenia bezpiecznego ekranu, jeżeli kogoś on drażni. Wszystko to
znajdziesz w gpedit.msc.

Osobną sprawą jest takie zorganizowanie sobie pracy, żeby okienek UAC za
czesto nie oglądać. Tutaj polecam np. a/ założenie zaplanowanego zadania
uruchamiającego się podczas logowania i odpalającego okienko cmd z
uprawnieniami administracyjnymi, tak żeby stale było ono pod ręką, b/
włączenie w Opcjach folderów uruchamiania okienek eksploratora w
niezależnych sesjach, tak żeby można było odpalać je poprzez runas w
kontekście innych użytkowników, c/ używanie Total Commandera, który
automatycznie podnosi uprawnienia w razie potrzeby, d/ ewentualnie
skorzystanie ze "Script Elevation Power Toys", pozwalającego na
uruchomienie w dowolnym miejscu wiersza poleceń na prawach systemu, e/
uruchamianie aplikacji wymagających podniesionych uprawnień poprzez
Zaplanowane Zadania z włączoną opcją "Uruchom z najwyższymi
uprawnieniami". Funkcjonalność Zaplanowanych Zadań w Viście została
bardzo poszerzona, np. ja używam ich do aplikowania z góry
przygotowanych zestawów ustawień sieciowych i połaczeń VPN w zależności
od sieci, do której się przyłączam, a nawet do uruchamiania wybranych
aplikacji w zależności od podłączonego do komputera sprzętu (np. iPlus,
wspomaganie myszy/klawiatury MS). Można sobie to wszystko ładnie
rozpisać w parametrach XML.

> Jakieś przydatne stronki z opisem konfiguracji ?

Radzę poszperać w Google, jednak starannie omijając stronki zaczynające
porady od "wyłącz UAC, a będziesz happy".

> U mnie nie da się żadnego programu uruchomić w trybie zgodności "uruchom
> jako..." po prostu funkcja jest niejako wyłączona wiecznie 'zamglona'.

Tzn. jakie konkretnie programy próbujesz tak uruchomić?

> W sumie nic nie chce robić ale dziwi mnie ze nijak nie mogę uzyskać
> dostępu do tych usług. Poza tym już 2 razy wywaliło mi 'Błąd serwera
> RPC" i później reset (po 30 sek).

To źle. Popatrz w Dzienniku zdarzeń, czy nie towarzyszą tym błędom
jakieś bardziej opisowe logi. Przeskanuj system dobrym antywirusem i
(osobno) programem antytrojanowym. Zainstaluj najnowsze łatki systemowe,
w szczególności SP2. Nie wyłączaj Zapory, chyba że chroni Cię NAT w
routerze.

> I nie za bardzo wiem jak uruchamiać
> poszczególne rzeczy na prawach danego użytkownika (może runas ? )

Systemowy Runas, Zaplanowane Zadania, Sysinternals "Run As Different
User"...

> Możliwe że nabroiłem z uprawnieniami i ustawieniem właściciela
> poszczególnych plików i poza tym mam jakoś dziwnie ustawionych użytkowników:
> Grypy:
> System
> Administratorzy (Alpha/Administratorzy)
> INTERAKTYWNA

C:\Windows\system32>net localgroup

Aliasy dla \\MICHAL-PC

--------------------------------------
*Administratorzy
*Czytelnicy dzienników zdarzeń
*Goście
*IIS_IUSRS
*Operatorzy konfiguracji sieci
*Operatorzy kopii zapasowych
*Operatorzy kryptograficzni
*Replikator
*Użytkownicy
*Użytkownicy DCOM
*Użytkownicy dzienników wydajności
*Użytkownicy monitora wydajności
*Użytkownicy pulpitu zdalnego
*Użytkownicy zaawansowani

Polecenie zostało wykonane pomyślnie.

> Użytkownicy:
> Ja (Alpha/Ja)
> Administrator (Alpha/Administrator)

Brakuje (wyłączonego) konta Gość.

> Czy tak powinno być? Co to jest Grupa Interaktywny ?

Hm. U mnie jej brak.

> Ogólnie mam jeszcze
> kilka pytań dot. tego sytemu bo prawda jest taka że przesiałem się z XP
> pro i może faktycznie zbytnio chciałem to tego wrócić pod Vistą. Jeśli
> jest jakaś strona z poradnikiem jak ustawić sobie wszystko (szczególnie
> UAC ) bylbym wdzięczny za wskazanie.

Może i są gdzieś takie takie opisy, ale chyba tylko po angielsku, bo po
polsku widziałem jedynie potworki w rodzaju "jak pozbyć się UAC" ;-).
Zajrzyj też tutaj:
http://www.searchengines.pl/index.php?s=ff5cc2d625a4943f6edf62082092eb02&showtopic=119485&st=0&p=524168&#entry524168

--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]