Re: Vista - Volume Shadow Copy Service - kilka pytań odnośnie obrazu dysku

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Fri 31 Jul 2009 - 12:25:18 MET DST

Paweł pisze:
> jakis Drive Image XML) używają tego mechanizmu Volume Shadow Copy
> Service(VSS) i powiem wam, że mam jakies mieszane uczucia do tej
> technologii, przynajmniej, jeśli chodzi o robienie obrazu dysku

Dlaczego?

> obawy wiaza sie z tym, ze nie bardzo wiem jak to jest dokladnie robione
> dla np 20-30 GB danych. Nieda sie chyba zrobic jednoczesnie "migawki"
> tylu danych? a co za tym idzie dane moga byc niekompletne. Chodzi mi
> dokladnie o taka sytuacje:

Migawka jest kompletna na moment, gdy plik nie był otwarty.
I obstawiam, że obejmuje tylko bloki, które zostały zmie-
nione w kolejnej wersji pliku, bo inaczej mechanizm byłby
koszmarnie nieefektywny. Ale głowy za to nie dam.

> to na podstawie zawartosci pierwszego pliku jest cos tam tworzone w
> drugim i teraz chodzi o to, ze moze nastapic taka sytuacja, ze moze
> skopiowac zmieniona zawartosc pierwszego pliku, a zawartosc drugiego
> pliku moze byc skopiowana nie zmieniona(bo pora na skopiowanie tego

Oczywiście. Dlatego jedynym *pewnym* sposobem na stworzenie
idealnej kopii systemu jest robienie tego off-line.

Ale zauważ, że podany przez Ciebie scenariusz uszkadzałby
dane również w sytuacji, gdyby w momencie zmodyfikowania
jednego pliku komputer zawiesił się lub wyłączył (zanim
zaktualizowany zostałby drugi plik). Dlatego oprogramowanie
pisze się tak, by unikać takich pętli lub dopuszczać nie-
spójność danych w pewnym zakresie.

|                 |  Politechnika Śląska                   |