Re: windows z mui czy bez?

Autor: Wiktor S. <wswiktor&poczta>
Data: Thu 30 Jul 2009 - 01:29:41 MET DST

tg wrote:
> czy jest jakakolwiek mierzalna roznica w predkosci (lub inne
> powody zeby uzywac takiej a nie innej kombinacji) miedzy
> winowsem (vista i 7) ultimate w wersji en+polskie mui a
> wersja polska?

Różnica w teorii może być, ale wątpię, aby była jakaś mierzalna. Z innych
powodów - to na przykład możesz wrócić do angielskich komunikatów, i
udzielić porady albo zapytać na angielskim forum bez tłumaczenia w ciemno na
inny język.

> ktos moze przyblizyc nieco temat jak faktycznie to funkcjonuje

Funkcjonuje tak, że po kilku dniach zapomnisz że jest MUI i będziesz myślał
i mówił że masz polskiego Windowsa. O ile w Win2000 MUI obejmowało około 75%
napisów, w XP około 90% (dane ze strony Microsoftu) o tyle w Viście jest to
100%. Jest kilka niuansów odróżniających system polski od zMUIowanego, ale
to szczegóły bez znaczenia.

Od technicznej strony: polski Windows zawiera teksty po polsku na sztywno
zapisane w plikach wykonywalnych: exe, dll i in.
Windows angielski ma teksty angielskie; MUI to zestaw dodatkowych plików,
zawierających teksty w innym niż angielski języku. Podczas uruchamiania np.
Notatnika, sam program ładowany jest z pliku notepad.exe, a napisy nie z
tego pliku, tylko z innego, zawierającego teksty w innym języku. Tak więc
sam fakt ładowania innego pliku ma prawo spowolnić uruchamianie i zwiększyć
użycie pamięci.

Używam w tej chwili Visty Ultimate z MUI. Nie robiłem jakichś pomiarów, ale
nie widzę żadnej różnicy w działaniu systemu z MUI i bez.

można mieć wiele pakietów MUI zainstalowanych jednocześnie, i zmieniać
aktywny język, co wymaga przelogowania. Każdy użytkownik może mieć swój
język. Można również ustawiać język używany na ekranie logowania i w boot
managerze. Takie paczki językowe, zależnie od języka, zajmują od
kilkudziesięciu do kilkuset megabajtów.
Nie można zainstalować MUI na nieangielskiej (np. niemieckiej) wersji
systemu.

> jak np. wyglada windows update w przypadku zainstalowania pl
> mui na systemie en? zasysa en i pl? czy dziala en a pl to tylko
> nakladka z literkami?

Ponieważ MUI to w zasadzie "nakładka z literkami", poprawki ściągają się w
_zasadzie_ tylko angielskie, i różne ręcznie instalowane hotfiksy też trzeba
instalować angielskie. Windows Update i MUI ze sobą nie kolidują.

--
Azarien