Re: Lotus Notes vs Exchange

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Mon 27 Jul 2009 - 01:23:27 MET DST

** Michal Kawecki <kkwinto@o2.px> wrote:

> Czy ktoś może mi podać sensowne argumenty za jednym bądź za drugim
> rozwiązaniem?

Grubo. :)

> Zastosowanie takie samo: poczta, praca grupowa, wspólna książka adresowa,
> dostęp do wspólnych plików wg uprawnień, listy zadań, kalendarze, dostęp do
> usług przez www.

W przypadku Notes to jest to zupełnie nie to samo co Exchange, ale ma pewne
wspólne cechy.

1. Za Exchange - integruje się pięknie z AD.

2. Nie przeważa - Notes to platforma aplikacyjna, poczta tam została swojego
czasu przyczłapiona.

3. Za Notes - do Notes można wrzucić sporo szablonów aplikacji/baz i wiele
producentów specjalizowanego oprogramowania to robi. To nie są tylko programy
do obsługi poczty czy kalendarza ale np. zarządzania projektami, dokumentacją
itd.

4. Za Notes - wymienione w punkcie 3 bazy dają się replikować na klienta tak,
że nie potrzebują łącza. I to niezależnie czy aplikacja jest pocztą,
dokumentacją projektu czy cymś innym. Oczywiście jeżeli chodzi o łącza to nie
jest to obecnie problem. Ale fajne jest to, że z Notes można daną bazę
wyeksportować i dać na CD np. jako dokumentację.

5. Przeciw Notes - odnośnie poczty to jeżeli tylko o nią Ci chodzi to Exchange
zjada na śniadanie Notes - Notes to taka udziwniona platforma, która za sobą
pociąga udziwnione problemy. Jeżeli masz na myśli tylko pocztę i masz już
wdrożone AD to Exchange jest zdecydowanie lepszym pomysłem.

6. Za Notes - Notes daje oprogramowanie do pracy grupowej np. wiadomości
błyskawicznych - Sametime (całkiem niegłupi) i szereg ciekawych funkcji
zbliżonych do społecznościówki.

> Niebagatelnym czynnikiem są też łączne koszty licencji, które w Lotusie znam,
> a w Exchange - nie. No i ewentualne komplikacje podczas instalacji i
> użytkowania na serwerze W2k3.

To są już konkretne pytania i ciężko odpowiedzieć nie wiedząc jakie konkretnie
są warunki wdrożenia. Notes/Domino cenowo na pewno ma tę przewagę, że systemów
operacyjnych na których to działa masz do wyboru do koloru. Chcesz tanio to
stawiasz na Linuksie.