Re: jak podejrzeć pamięć Vista

Autor: Gotfryd Smolik news <smolik_at_stanpol.com.pl>
Data: Fri 03 Jul 2009 - 18:06:01 MET DST

On Tue, 30 Jun 2009, Radosław Sokół wrote:

> A jak ma on wykorzystać pamięć, której *system* nie obsługuje? ;)

  Zwyczajnie - odwołując się do funkcji obsługi tablicy partycji,
która umie obsłużyć pamięć fizyczną poza wirtualną zarządzaną
przez OS (słowa starałem się dobrać - to nie jest tożsame
z "poza wirtualną w ogóle"), chyba każdy normalny OS ma przywilej
w rodzaju PFNMAP i funkcję wymuszania wpisów do tablicy, co nie? ;)

  Nie do końca żartuję - MS$ kupił razem z technologią dla rozwoju
NT ekipę ~150 inżynierów z niektórymi twórcami VMSa włącznie,
- a w tym systemie jest taka funkcjonalność (w komputerach
64-bit trzeba zastrzeżonym parametrem ograniczyć ilość pamięci
obsługiwanej przez OS dla bootowania, aby takie "pozasystemowe"
działanie miało sens); wykluczyć że MS zaimplementował nie można.
  Oczywiście nie spotkałem się z przypadkiej jej wykorzystania :P
(sam PFNMAP to coś więcej - jako że przez tablicę stron są
również mapowane IO, no i można "sięgać" do prywatnej przestrzeni
wszystkich procesów).
  Dać linka do helpa funkcji systemowych? ;)

BTW: nie jest oczywiste, czy (jeśli taka możliwość istnieje i jest
  wykorzystywana) to krzemin znajdzie to czego szuka, czyli mapy
  użyć - skoro OS jej nie obsługuje, to źródłem danych może być
  tylko ów program albo diagnostyczne czytanie *fizycznej* treści
  tablicy stron (hm... i pewnie wskaźniki dostępów trzeba by
ustawiać, jeśliby OS tego nie robił).

  I nie, nie odświeżałem sobie jak wygląda TS w Intelu - być
może nie ma jak "sięgnąć" poza 4GB obszar, choć z drugiej
strony hierarhiczna tablica powinna to w "oczywisty" (?) sposób
umożliwiać (o ile samo hardware ma dość "drutów" na wyjściu).
  Nie ma tam po drodze jakiegoś >32 bit rejestru który pozwala
"wysunąć" adresy fizyczne poza 4 GB?

> Wykorzystuje najpewniej pamięć dostępną dla systemu.

  I jestem skłonny się zgodzić, acz z ciekawości spytam co to
za program - przecież sprawdzenie czy gdzieś "wetnie"
rozmiar RAM-dysku (na kompie z > 4GB RAM) wydaje się
dość proste (o ile RAM-dysk może być duży, bo ze 100MB
które gdzieś zginie łatwo pod Windows przeoczyć ;)).

> Ale o Windows porozmawiajmy na grupie o Windows, na którą
> przekierowuję tę rozmowę.

  Aż z ciekawości zajrzę :D

pzdr, Gotfryd