Re: plaga niestartujących systemów XP

Autor: Piotr Palusiński <perfekt_xl_at_invalid.wp.pl>
Data: Tue 02 Jun 2009 - 19:26:58 MET DST

In news:h03mjo$1893$1@opal.icpnet.pl,
*Grzegorz Niemirowski* <gnthexfiles@poczta.onet.pl> typed:

> Bo męczyłem się z tym kilka godzin na komputerze kolegi stosując właśnie
> te metody, które podałeś. Łącznie z reinstalką w trybie naprawy, która
> albo w ogóle była niedostępna w menu albo niczego nie naprawiała. Co
> więcej, po restarcie wykonanym przez instalator nie było żadnego śladu po
> tym, że jakaś instalacji się zaczęła. Nie startował instalator tylko
> normalnie system, oczywiście kończąc BSODem.

> Wierzę, ale to jest coś nowego i zwykłe przywrócenie rejestru niestety nie
> pomaga. Problem musi być gdzieś indziej i albo jest to błąd w poprawce
> [...]

A to Ty Grzesiu jesteś tym servisantem ;-)
Może to Ci w czymś pomoże http://fuhperfekt.republika.pl/rejestr7/proc.html

PS. (pewnie to wszystko wiesz, ale nie zaszkodzi napisać)
Nie bede opisywał BIOS'u itdd, a rozpoczne od uruchamiania systemu windows.
Glowny rekord rozruchowy to maly program zapisany zwykle w pierwszym
sektorze dysku twardego, ale moze byc rowniez zapisany na innym nosniku, jak
na przyklad dyskietce. Mozesz skonfigurowac BIOS w taki sposob, aby
uruchamial system z dowolnego dysku przenosnego. Poniewaz MBR jest bardzo
maly, to niewiele kodu sie w nim miesci. Tak naprawde to MBR systemu WinXP
ma tylko jedno zadanie do wykonania - laduje do pamieci program NT Loader
(NTLDR). Z pewnoscia rozpoznales nazwe NTLDR. Kiedy komputer probuje
wystartowac z dysku, ktory jest dyskiem systemowym, ale zostal sformatowany
w systemie zgodnym z WinXp, pojawi sie komunikat NTLDR is missing. press
Ctrl+Alt+Del to restart. Jesli zobaczysz taki komunikat, oznacza to, ze
dysk, z ktorego komputer probuje startowac, nie jest dyskiem startowym (moze
dyskietka jest nadal w napedzie), lub tez NTLDR jest uszkodzony.
NTLDR powoduje przelaczanie komputera w tryb liniowej obslugi pamieci
(omijajac w ten sposb ograniczenie rozmiaru pamieci do 640 kb wynikajace z
architektury komputerow klasy PC), a nastepnie czyta zawartosc pliku
Boot.ini. Plik Boot.ini zawiera wszelkie informacje o wszystkich sektorach
rozruchowych komputera.
Jesli komputer ma wiele partycji rozruchowych (na przyklad jesli korzysta z
konfiguracji dwusystemowej), NTLDR korzysta z zawartosci pliku Boot.ini do
wygenerowania menu, z ktorego wybiera system operacujny i tryb, w jakim chce
sie go uruchomic. Jezeli z menu zostanie wybrany WinXP, NTLDR wywoluje
program o nazwie NTDETECT.com.
Jesli w komputerze jest zainstalowany tylko system WinXp, to NTLDR nie
wyswietli menu, lecz autoatycznie przejdzie do uruchamiania programu
NTDETECT.com.
Program NTDETECT.com. wykonuje pelny test sprzetowy systemu. Po sprawdzeniu
jakie elementy sa zainstalowane w systemie, NTDETECT.com.przesyla informacje
i przekazuje sterowanie do pprogramu NTLDR. NTLDR uruchamia wybrana wersje
systemu WinXP. W tym celu znajduje plik NTOSKRNL w folderze System32 bedacym
czescia folderu syystemowego. NTOSKRNL to program glowny systemu
operacyjnego systemu windows, inaczej mowiac, jadro systemu. Po zaladowaniu
do pamieci przejmuje on kontrole nad procesem uruchamiania systemu oper.
Pierwszym krokiem, jaki wykonuje jadro systemu, jest zaladowanie do pamieci
zawartosci HAL.dll. Plik hal.dll odpowiada za kontrole nad warstwą
uniezaleznienia od sprzetu, ktora jest wartwa bezpieczenstwa oddzielajaca
system windows od sprzetowych urzadzen komputera, co zapewnia stabilne
dzialanie systemu operacyjnego.
Jesli z menu rozruchowego wybierzesz inny system niz XP (taki jak windows 98
lub DOS), NTLDR laduje do pamieci zawartosc pliku Bootsect.dos, a nastepnie
wymusza goracy restart komputera. Po ponownym uruchomieniu komputera
wykonywany jest kod zapisany w pliku Bootsect.dos.
NTOSKRNL jest odpowiedzialny za dokonczenie procesu uruchamiania systemu. Na
poczatek ladowane sa do pamieci sterowniki niskiego poziomu, nastepnie
dodatkowe pliki, ktore stanowwia uzupelnienie jadra systemu. W kolejnym
kroku system sprawdza czy istnieje wiecej niz jeden profil sprzetowy dla
danego komputera itd......