Re: Windows 7

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Sun 31 May 2009 - 18:47:26 MET DST

** Marcin Gala <m.gala.maupa@.interia.pyly> wrote:

> No ZTCW to 32bit system wykorzysta max jakies tam +/- 3.5GB RAM Wiec +/-0,5GB
> z 4 bedzie niewykorzystywane przez kompa (i to nazwalem "ponad stan").

Zupełnie tak nie jest. Domyślnie w systemie z 4GiB RAM dla *aplikacji* będzie
dostępne 3GiB, pozostałe 1GiB *będzie* wykorzystywane ale przez system czyli
sterowniki, bufory I/O itd. Po zastosowaniu odpowiedniego przełącznika przy
uruchamianiu systemu można zmienić ten podział na 3,5/0,5GiB ale nie jest to
zalecane.

Jest możliwość aby 32-bitowy system widział więcej niż 4GiB poprzez
zastosowanie PAE co rozszerza szynę adresowania do 36-bit i w sumie pozwala na
zaadresowanie do 64GiB RAM. Warunkiem jest aby programy potrafiły z tego
korzystać czyli były skompilowane z obsługą PAE. Windows XP zdaje się nie
potrafi.