[Win7] Tylko pozornie można zmienic rozdzielczość na mniejszą!

Autor: Latet <latet_at_mxxxx.pl>
Data: Tue 19 May 2009 - 11:52:37 MET DST

Witam,

Od pierwszego dnia z Win7 rozpaczliwie walczę ze słabą ostrością obrazu.
Myślałem, że chodzi o wygładzanie fontów. Myliłem się! Dziś zauważyłem, że nawet
idealnie ostre zrzuty ekranu zrobione pod XP a oglądane pod Win7 - wyglądają o
wiele mniej ostro!

Sprawa się wyjaśniła, gdy spojrzałem na informacje pokazywane przez OSD samego
monitora - otóż niezależnie czy pod Win7 ustawię rozdzielczość 800x600,
1024x748, 1152x864 czy 1600x1200 - to karta graficzna i tak cały czas "nadaje"
obraz w 1600x1200, a obszar pulpitu w zadanej przeze mnie rozdzielczości (np.
800x600) jest tylko jakby rzutowany (miękko powiększany, z antyaliasingiem) na
1600x1200!

A ponieważ dla mojego 19" monitora 1600x1200 to nieco za wiele, to mam obraz
rozmyty, mimo, że niby ustawiam na 1152x864 (tak mam od lat pod XP).

Dopiero gdy ustawiam powyżej 1600x1200 (która to jest przez oznaczona jako
rekomendowana) to system fizycznie zmienia rozdzielczość.

Rozumiem, że jest to celowe zachowanie i w przypadku monitorów LCD ma jakiś
sens. Bo część ludzi o słabszym wzroku uważa, że lepiej im w niższej
rozdzielczości, a pewnie karta graficzna przeskaluje to ładniej na natywną
rozdzielczość matrycy niż monitor. No, ale przy CRT brak możliwości ustawienia
takiej rozdzielczości jaką się naprawdę chce to porażka. I w ogóle nie podoba mi
się to, że Win7 robi coś całkiem innego bez informowania o tym, udając, że robi
to co można by się spodziewać po suwaku rozdzielczości.

Zresztą to samo dzieje się niezależnie od tego, czy ustawiam rozdzielczość we
właściwościach systemowych, czy w ustawieniach sterownika nVidia. Może to więc
nie tyle wina Win7 ale właśnie driverów nVidia?

Tak czy inaczej - może ktoś wie, jak to obejść? Jak wymusić fizyczną, prawdziwą
zmianę rozdzielczości na mniejszą, albo jak wmówić systemowi, że rozdzielczość
rekomendowana (której on się sztywno potem trzyma) dla mojego CRT to taka jak
jak chcę, a nie taka jak on myśli że ma być?

Strasznie to dla mnie ważne, bo bez ustawienia fizycznej rozdzielczości na
1152x864 nie usyskam pełnej ostrości obrazu.

P.S.
RC 7100, Gforce 8600GT, sterowniki graficzne - od nVidii, ale pobrane poprzez
Windows Update (na dwóch wersjach objawy te same).

Dzięki,

latet