Re: Uprawnienia dostępu do folderów a skanowanie antywirusowe

Autor: Grzegorz Niemirowski <gnthexfiles_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 07 Nov 2008 - 01:55:32 MET

Latet <xxx@spam.pl> napisał(a):
> Witam,
> Może nieco przeforłmułuję pytanie:
> Zawęźmy może pytanie do praw dostępu w systemie ntfs.
> Od czego zalezy, czy prawa dostępu w ogóle są respektowane?
> Czy np. jakiś Linux (np. odpalony z CD) i "widzący" partycję
> systemową ntfs Windowsa - będzie mógł swobodnie penetrować, modyfikować
> wszelkie katalogi i pliki na tej partycji? A inny XP, odpalony z płytki
> BartPE?
> Pytam nie tylko w kontekście użytkownika, co programów antywirusowych.
> Np. skanuję spod XP partycję Visty i do pewnych folderów systemowych
> [...]

Praw zawsze pilnuje aktualnie działający system. Dane przecież są normalnie
dostępne na dysku. Tylko od systemu operacyjnego zależy czy uwzględni prawa
dostępu. Wyjątkiem jest oczywiście szyfrowanie. Ale normalnie to tylko
kwestia systemu, a dokładniej chyba jego sterownika NTFS. W każdym razie
zwykle po uruchomieniu innego systemu dostęp się pojawia albo można go sobie
łatwo nadać bo system ten nie potrafi powiązać kont z uprawnieniami. Dlatego
może wtedy albo olać całkiem prawa albo pozwolić na ich łatwe przejęcie. To
tak jakby ktoś pilnował jakiejś rzecz. Wtedy nie możesz jej wziąć. Ale jak
ją zostawi z karteczką "nie ruszać" to możesz to respektować albo nie i tę
rzecz wiąć skoro nie jest chroniona (oczywiście mówię o możliwości
technicznej, nie namawiam do kradzieży ;) )

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/