Vista i drugi dysk SATA

Autor: Pszemol <Pszemol_at_PolBox.com>
Data: Mon 27 Oct 2008 - 19:15:57 MET

Nie jestem pewny czy tu piszemy o systemie Vista, ale widzę XP, więc chyba
tak... więc do rzeczy.
W domciu mam Vista Home Basic - wszystko z systemem OK.

Chciałbym zrozumieć taką sprawę: co się dzieje na dysku
twardym gdy uruchomię go jako drugi dysk w pececie z Vista ?
Zakładam, że dysk nie był pusty, miał już bootowalną XP lub Vistę...

Chodzi mi konkretnie o taki przykład scenariusza:
Jest jeden kompiter z Vista Basic, dysk SATA 80G.
System normalnie się bootuje, jest sobie C:, DVD ma D:.
Teraz wyłączam peceta, wyjmuję dysk 80G, wkładam
duży dysk 320G (czyli pecet wciąż ma tylko jeden dysk!)
i instaluję na nim nowe windows. Komputer działa OK,
znowu jest C:, DVD na D: i wszystko gra...
Teraz wyłączam peceta i wkładam stary dysk 80G jako slave,
odpalam maszynę, Vista informuje mnie o znalezieniu
nowego sprzętu, przydziela mu nową literkę, u mnie E:
i wciąż jest OK. Widzę dwa dyski twardę, mogę kopiować
pliki. Problemem jest to, że coś się na dysku 80G zmieniło
trwale, bo jak wyłącze peceta i wyjmę mu nowy dysk 320G
i zostawię tylko stary, te 80G jako master, pecet nie bootuje.

Z doświadczenia wynika więć, że dysk od samego włożenia
do peceta i zabootowaniu go staje się niebootowalny...
Coś się zatem na nim permanentnie zmienia. Ktos wie co?