Bootloader Visty i radosne harce po tablicy partycji

Autor: Wojciech \ <spook.no_at_unwanted_mail.op.pl>
Data: Wed 11 Jun 2008 - 20:36:09 MET DST

Witam!

Pancerne toto. Próbowałem wywalić na kilka sposobów, ale się nie udało. Oto
opis tragedii w kilku aktach i pytanie.

*** AKT I - szatański plan. ***

Plan polegał na tym, żeby zainstalować Vistę (MSDNową, czyli legalną - żeby
nie było wątpliwości) na osobnej partycji równolegle do XP, a potem
odtworzyć z ghosta (również legalnego, żeby nie było wątpliwości) pełną
instalację Visty w jej miejsce. Plan był następujący:

a) Instaluję Vistę
b) Po czystej instalacji odpalam XP i przywracam zawartość partycji Visty z
ghosta.

Punkt b zakładał optymistycznie, że po zainstalowaniu Visty będę miał w menu
startowym opcję pozwalającą na uruchomienie XPka.

Niestety, instalator Visty nie był na tyle uprzejmy żeby przeglądnąć
partycje i zauważywszy Gruba stwierdził, że nie ma innych systemów na dysku.

*** AKT II - szatański plan naprawy bootu ***

Stwierdziłem zatem, że zrobię tak:

a) Przywrócę bootloader Windows XP
b) Przywrócę bootloader Visty - która powinna "zauważyć" XPka i udostępnić w
menu startowym
c) Przywrócę Gruba

Niestety i ten plan się nie powiódł. Podczas walk w punkcie (a) wydałem
polecenie:

fixmbr \Device\Harddisk0\Partition1

Co spowodowało uszkodzenie partycji na której mam Windows XP. Jeśli ktoś
będzie w mojej sytuacji, to nie radzę pisać takiego polecenia ;) Zwróciłem
uwagę, że fixmbr informuje o przywróceniu MBR w \...\Partition0, której to z
kolei nie pokazuje polecenie Map. Najwyraźniej to jest takie "magiczne
urządzenie" o którym "trzeba wiedzieć" :)

*** AKT III - no i co dalej? ***

Dlaczego piszę o rozwaleniu partycji XP w drebiezgi tak lekko? Po prostu
dlatego, że mam na osobnym (fizycznie) dysku zrobionego ghosta
zainstalowanego i w pełni skonfigurowanego systemu, więc padnięcie partycji
systemowej nie robi na mnie specjalnego wrażenia. Chciałbym teraz:

1) Odzyskać oryginalną partycję z XPkiem (w Viście jest ona wyświetlana jako
"RAW, zdrowa"). Jest to mało prawdopodobne, a ja nie mam ochoty na zabawę
narzędziami pokroju Partition Magic, więc jeśli nie da się tego punktu
zrealizować jakimś prostym [systemowym] sposobem, to proszę go pominąć.

2) Wywalenie bootloadera Visty i zainstalowanie w jej miejsce czegokolwiek
(bootloadera XP lub Gruba). Z uwagi na fakt, że partycja XP leży i kwiczy,
Rescue System z płyty XP nie jest w stanie odnaleźć jej wśród "instalacji
Windows", a do Visty się oczywiście podpiąć nie może, więc odpada
korzystanie z Konsoli Odzyskiwania - pozostaje mi właściwie tylko żywa Vista
i płyta instalacyjna Mandrivy 2008.1 z opcją dostępu do konsoli.

3) Przywrócenie partycji z zainstalowanym XP. Mam nadzieję, że ghost stanie
na wysokości zadania - mam możliwość zbootowania go z płyty i odtworzenia
partycji z XPkiem, ale zapewne będę musiał najpierw utworzyć ją na nowo z
poziomu Visty. Chyba do zrobienia.

4) Doprowadzenie do sytuacji docelowej: po włączeniu komputera uruchamia się
Grub, który pozwala na wybór Mandrivy lub XP/Visty - po wyborze tego
drugiego ma się pojawić bootloader Visty, który pozwoli wybrać: Vista czy
XP.

Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi. Atakowałem bootloader Visty na kilka
sposobów (fixmbr, fixboot, odtworzenie Gruba z poziomu Rescue system
Mandrivy) i jak do tej pory Vista się radośnie uruchamia. Odnoszę wrażenie,
że rozmazanie kilku pierwszych sektorów dysku i partycji Visty w niczym jej
nie przeszkodzi normalnie się uruchomić ;)

Będę wdzięczny za pomoc.

Aha... jeśli ktoś dotarł do tego miejsca i chce wiedzieć co zrobić, by
szatański plan z aktu I się powiódł, to mogę zasugerować (i sądzę, że to już
powinno przejść)

1. Przed instalacją Visty przywrócić bootloader XP z płyty instalacyjnej
2. Zainstalować Vistę - jej bootloader powinien zobaczyć XPka
3. Odpalić XP i przywrócić Vistę z ghosta
4. Odpalić Rescue System z płyty linuksowej i przywrócić Gruba.

Pozdrawiam -- Spook.

--
! ._______. Warning: Lucida Console sig!    //)    !
! || spk ||    www.spook.freshsite.pl      / _ """*!