Re: Całtowite czyszczenie dysku po Windows XP pro.

Autor: Paweł Goleń <p_golen_at_ks.onet.pl>
Data: Tue 03 Jun 2008 - 23:23:25 MET DST

Michal Kawecki wrote:

> Jeśli to XP Prof, to nie potrzebujesz żadnego programu. Wystarczy
> polecenie cipher /w:c. Trzeba tylko uprzednio skasować "z shiftem" (z
> pominięciem Kosza) wszystkie dane przeznaczone do nadpisania.

Nikomu nie polecam tego typu narzędzi. Nie tylko cipher, ale i sdelete
czy na przykład Eraser. Rzeczywiście, czyści dysk, ale nie do końca.
Patrząc na opis działania sdelete
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897443.aspx wszystko
wygląda pięknie ALE wygląda mi na to, że przy czyszczeniu MFT (które nie
może się rozrosnąć, wszak sdelete zapchał już cały dysk) system zwraca
wcześniej komunikat o pełnym dysku, niż dysk (MFT) zostanie zupełnie
nadpisany. Nie wiem, czy cipher czyści MFT, ale wiem, że po
"wyzerowaniu" dysku przy jego pomocy nadal byłem w stanie odzyskać część
danych. W sumie w planach mam dokładniejszy research na ten temat, jak
czas pozwoli.
A czyszczenie dysku przed sprzedaniem to rzeczywiście /dev/urandom jest
fajnym źródłem "ważnych danych", ewentualnie coś takiego:
http://dban.sourceforge.net/

--
Paweł Goleń
mailto:p_golen@ks.onet.pl