Re: jak ominąć synchronizację raid 5 w 2003 server?

Autor: Jacek Kalinski <jacek_kal_at_go2._NOSPAMPLEASE_.pl>
Data: Thu 15 May 2008 - 10:51:57 MET DST

W artykule <g0fluf$grk$1@news.onet.pl> diko napisał(a):

> tak były to dyski fabrycznie nowe

Może kontroler (sprzętowy) w jakiś sposób potrafi to rozpoznać?
Software nie potrafi takich rzeczy.

> Nie wiem jak to możliwe ale po powrocie z pracy po właczeniu sprzętu proces
> synchronizacji gdzieś znikł a 2003 server przestał widzieć poszczególnych
> dysków fizycznych tylko widział je jako jeden dysk :(

Zgadza się. Software zawsze będzie Ci widział wszystkie dyski podłączone
fizycznie do komputera.
Przy RAIDzie sprzętowym software widzi tylko 1 dysk (ten o zwiększonej
pojemności). I software nic nie wie, że w kompterze kręcą się inne dyski.

> Prawdopodobnie aby temu zapobiec musiałbym zainstalować jeszcze raz system
> na kontrolerze nie RAID a np na AHCI. Tylko czy to coś zmieni w sposobie
> odbsługi macierzy?

Nic (tak mi się wydaje).

> Też w teori takie wnioski wyciągałem lecz w paktyce zapis o prędkości
> <10MB/s jest denerwujący.
> Procesor się nudzi przy tej operacji pokazując maksymalne obciązenie 2%.
> Gdzie szukać wąskiego gardła? Stawiam na kontrorel SATA.

Wąskim gardłem jest prędkość dysków twardych. Gdyby pojedynczy dysk
pracował z prędkościami rzędu 300MB/s (a nie obecnych 70MB/s), to podczas
synchronizacji dostęp do dysku byłby zdecydowanie szybszy i równolegle
zapis na synchronizowany dysk wzrósłby kilkukrotnie (szacuję, że gdzieś
do około 40MB/s). Ale tak szybkich dysków nie mamy jeszcze.

> Obstawiam, że tak jest w moim przypadku. Tylko dlaczego procesor nie liczy
> szybciej sum XOR skoro nie jest obciążony żadną inną pracą?

Bo nie nadąża odczytywać sektorów z dysku, z których sumy oblicza.

Jacek