Re: Szukam sposobu na dzielenie przepustowości łącza w zależności od ilości użytkowników

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Wed 02 Apr 2008 - 09:34:59 MET DST

micz pisze:
> czy urządzenie, które proponujesz to rozwiązanie podobne do
> zasugerowanego przez Michała? I czy wgrywanie nowego softu jest
> konieczne w obu przypadkach? Jestem w stanie na tenże soft przystać,

O ile mi wiadomo jest konieczne, gdyż standardowo WRT54 ma
tylko proste priorytetowanie usług, ale nie podział pasma.

> się psują albo nie - kwestia szczęścia :) ) Nie mogę jednak uwierzyć,
> że nie produkuje się urządzeń dedykowanych do moich (i myślałem, że
> nie tylko moich) potrzeb i że trzeba istniejące produkty
> przystosowywać domowymi sposobami...

Ależ wytłumaczenie jest bardzo proste. Przede wszystkim,
mało komu jest to naprawdę potrzebne. Po drugie zaś, to jest
*bardzo* skomplikowane zagadnienie. Istnieje co najmniej kil-
kanaście różnych algorytmów i mechanizmów podziału pasma i
priorytetowania (kolejkowania) ruchu, stosowanych do różnego
typu ruchu. Taki najprostszy podział na przykład mógłby bar-
dzo negatywnie wpłynąć na przeglądanie stron WWW czy gry
sieciowe: czasem bardziej opłaca się "puścić" ruch bez ogra-
niczeń na pół sekundy, a potem dopiero przycinać, niż równo
cały czas dzielić. Ale z drugiej strony ruch peer-to-peer
warto cały czas limitować i dawać mu niższy priorytet, by
poczta i strony WWW zawsze miały pierwszeństwo. A jeszcze
warto ruch ICMP puszczać przodem, bo niektórzy nadwrażliwi
i niedouczeni użytkownicy jak zobaczą ping 100 ms to się
drą, że łącze marnie działa :)

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |