Re: Spalony procesor RAID na płycie głównej

Autor: Kajetan <no-mail_at_no-problem.pl>
Data: Tue 18 Dec 2007 - 09:28:02 MET

"Tomasz D." <chelsea220WYTNIJTO@onet.eu> wrote in message
news:3b2e.00000000.47673166@newsgate.onet.pl...
> Witam.
> W mojej firmie mamy fileserver z dwoma dyskami w trybie RAID, system Win
> 2000.
> ostatnio zdechł nam fileserwer, tzn problem był z dyskami, komp się
> startował
> ale nie widział dysków :( Wystartowanie z cd z Linuxem, dyski były
> widziane.
> Gość (serwisant) powiedział po zdiagnozowaniu że padł kontroler na płycie
> głównej. Na pytanie co z danymi? Stwiedził że jest duży problem :(
> Po zasięgnięciu opinii w internecie :) stwierdziłem że teoretyznie jeśli
> [...]

Kontrolery sie psuja, to sie zdarza. Niedawno wymienialem SmartArray 5i, w
styczniu wymienie
kolejnego - tak bywa. Natomiast co do meritum - co z danymi - ciezko
powiedziec, bo tutaj
nie ma regul i duzo zalezy co to za kontroler - czy jakis wynalazek na SiL
3112 czy cos przyzwoitego
typu Adaptec 2230SLP. Zasadniczo, pad kontrolera *moze* ale nie *musi*
oznaczac utraty
danych z dysku (i z moich doswiadczen wynika ze raczej dane przezywaja). Czy
dane beda odczytywalne
czy nie zalezy od kilku czynnikow - jak robiony jest RAID (czy np.
informacje o tym sa zapisane w kontrolerze
czy na dyskach), jaki poziom RAID tam jest (RAID-0 radykalnie pogarsza
sprawe)...
Niefortunnie, przypuszczam ze masz tam cos "zwyczajnego" tj. jakis zwykly
kontroler ktory moze udawac
sprzetowy kontroler RAID (domniemanie opieram na tym, ze po zabootowaniu
linuxa widzisz dyski,
wiec kontroler wydaje sie pracowac w zwyklym trybie a nie RAID).
Z tym przenoszeniem dyskow to uwazaj, najpierw zrob sobie obraz obu jakims
dd czy czyms takim,
bo HGW co ci tam porzezbi kontroler do ktorego dyski podlaczysz.