Re: Vista a oszczędzanie energii

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Fri 30 Nov 2007 - 08:33:39 MET
Message-ID: <fioecj$ack$1@polsl.pl>
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed

Marcin Narzynski pisze:
> Otóż zaczyna teraz zwracać się uwagę na to, aby komputer był jak
> najbardziej oszczędny, tymczasem Vista z upodobaniem korzysta z karty
> graficznej w trybie 3D - powodując zwiększony pobór prądu.

Skąd wiesz, że zwiększony?

Pamiętaj, że następuje *przeniesienie* obliczeń. To, co dotych-
czas musiał liczyć nieprzystosowany do tego CPU, teraz staje się
pracą świetnie zoptymalizowanego do tych zadań GPU. CPU tylko
zleca zadanie komponowania okien i jest wolny -- może albo stać
bezczynnie i oszczędzać kilkadziesiąt watów mocy, albo liczyć
coś innego, oszczędzając czas (i moc też w efekcie).

Komponowanie okien nijak się też ma do gier, w których co
klatkę trzeba komponować na nowo cały obraz z setek tysięcy
trójkątów. Tutaj masz kilkadziesiąt (wielkich co prawda)
teksturowanych prostokątów, które trzeba przez większość
czasu zmieniać i przerysowywać raz na sekundę tylko. Pobór
mocy będzie więc odpowiednio niższy.

Poza tym rynek GPU też potrzebuje teraz nieco oszczędności.
Niedawno w końcu układy graficzne zaczęły wyłączać całe
moduły 3D w czasie, gdy karta jest w "czystym" trybie 2D --
może teraz czas, by pobór mocy silnie zależał od stopnia
obciążenia obliczeniowego GPU, a więc by pojawiły się
mechanizmy znane np. z Core 2 Duo, gdzie nieużywane poje-
dyncze *bloki* są wyłączane, gdy nawet przez chwilę
stoją bezczynnie?

-- 
|""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""|
| Radosław Sokół  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |
\................... Microsoft MVP ......................../
Received on Fri Nov 30 08:35:06 2007

To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.8 : Fri 30 Nov 2007 - 08:42:03 MET