Re: Uratowanie systemu przy zmianie plyty,klonowaniu itd

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sat 17 Nov 2007 - 14:58:18 MET

Dnia Sat, 17 Nov 2007 14:28:22 +0100, Tomasz Minkiewicz napisał(a):

> Interesujący punkt widzenia. Dotąd zawsze byłem przekonany, że zajęta
> przestrzeń na dysku zwykle zawiera jakieś rzeczy, które mogą być
> użytkownikowi jeszcze potrzebne, ale co ja tam wiem. ;>

Napisałeś, że "wolna przestrzeń nie zawsze jest wolna". No więc
odpowiadam: jeżeli system plików uznaje jakąś przestrzeń na partycji *za
wolną*, to generalnie ma rację i nie trzeba jej uwzględniać przy
tworzeniu obrazu. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy system plików, jak to
raczyłeś określić, jest "rozpieprzony", no ale to już sam system
operacyjny powinien zadbać o to, żeby nie był. I ma do tego stosowne
narzędzia, jak np. chkdsk.

> Ale trzeba ustalić, który program będzie odpowiedni, ściągnąć go (o ile nie
> kupić), a następnym razem może się okazać, że mamy sytuację podobną modulo
> stan systemu plików i nasz wspaniały program się w niej gubi. Trzeba więc
> będzie się bawić od nowa. Albo przeprosić ze starym, brzydkim, niewygodnym
> dd. ;)

Nie mam nic przeciwko dd. Protestuję tylko przeciw stwierdzeniu, że
zawsze należy kopiować wszystkie sektory partycji (tak jak robi to dd).
Inne programy będą tutaj po prostu lepsze.

> Przecież to napisałem. W tym podkreślonym fragmencie.
> Ale co z tego, że wykonają weryfikację? Jeśli wynik weryfikacji będzie
> negatywny, to odmówią współpracy, więc w wielu sytuacjach taki program
> można se wsadzić.

Wtedy wystarczy wykonać chkdsk /p i ponowić tworzenie obrazu.

> Nie zamierzam trollować, ani wywoływać świętych wojen (na co Ty najwyraźniej
> masz w tej chwili ochotę ;>), tylko stwierdziłem fakt. dd jest w każdej
> dystrybucji, live or otherwise, Linuksa czy dowolnego innego uniksoida,
> a taką dystrybucję można sobie ściągnąć w pięć minut, co jest IMAO
> rozwiązaniem najlepszym, bo najprostszym i najtańszym.

Że najtańszym to zgoda, ale czy najlepszym to już niekoniecznie.

--
M.   [Windows - Shell/User MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/