Re: Format C a potem install - fat czy ntfs

Autor: Lawrens Hammond <valhalla_at_interia.pl>
Data: Wed 14 Nov 2007 - 19:58:00 MET

Użytkownik "Termak" <salikko@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:fhf35u$f8v$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Mam win xp.
> Chcialbym po wielu miesiacach sformatowac dysk C na moim komputerze bo
> mam mnostwo smieci.

Z kłądzeniem systemu od nowa?

> Jak to zrobic skoro dotychczasowy win xp dziala ok ale strasznie
> wolno?

Sprawdzić, czy we właściwościach kontrolera dysku transfer jest PIO, czy
UDMA, oraz, czy kable transferowe są odpowiednie. Jeśli nie jest tak,
jak trzeba - poprawić, niedobre kable wymienić. Sprawdź w BIOSie, czy
odpowiednie opcje transferowe są włączone. Może nie trzeba będzie
niczego kłaść na nowo.

> Z poziomu moj komputer, dysk C i prawy przycisk myszy format czy cos
> innego?

LOL :)

> A moze jakas komenda podczas uruchamiania komputera?

No, już prędzej... ale też LOL :)
Poważniej - można dysk "formatnąć" spod konsoli odzyskiwania.

> A teraz podczas nowej instalacji co wybrac fat32 czy ntfs.

Zależy, czego oczekujesz, czego chcesz.
Jeśli problemów i ryzyka kłopotów, oraz w razie draki w filesystemie
rwać włosy z głowy - wybierz FAT(32), jeśli chcesz systemu
bezpieczniejszego, łatwiejszego do pozabezpieczania, aby w razie draki
odzyskiwanie danych nie było totolotkiem - tylko i wyłącznie NTFS. Poza
tym - nie założysz partycji FAT większej niż 32 GB (da się, ja
zakładałem 80 GB dla W98, ale nie spod instalatora XP)

> Z gory dziekuje za pomoc.

Instalator XP da do wyboru rodzaj partycji do osadzenia systemu. Jeśli
masz pewność, że dysk jest sprawny, to w XP możesz wybrać szybkie
formatowanie NTFS, wybierz, oszczędzisz czas. Acha, na wszelki wypadek,
acz nie jest to konieczne i nie zrobienie tego nie grozi niczym
strasznym, odłącz na czas instalacji wszelkie dyski, poza źródłowym z
instalką systemu, oraz docelowym, na który system będzie położony.
Po instalacji podłącz je tak jak były.
I jeszcze jedno, miałem nie pisać, bo rzecz jest dla mnie więcej, niż
oczywista - rozumiem, że potrzebne dane (zgromadzona muzyka, obrazki,
filmy, dane gier, poczta, etc.) masz gdzie na boku zabezpieczyć na czas
zabaw?

--
LH
Pani Wiktoria Święcicka znowu szaleje: