Re: Do speców od dzielenia dysków?

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Wed 07 Nov 2007 - 22:43:11 MET

** pilotek <malupilcio@ogo.com> wrote:

> wydaje mi sie ze jesli juz to RAID0 ?

RAID0 jeżeli chodzi o dużo zapisów, RAID1 bardzie pasuje do uniwersalnego
używania (czyli wiele odczytów) i przy okazji zapewnia większą dostępność.

> Nie chce Raida, az takiej wydajnosci mi nie potrzeba i szkoda mi pojemnosci.

To cała reszta tych dywagacji zaowocuje efektem placebo, nic nie jest w stanie
radykalnie czy nawet zauważalnie przyspieszyć od takich zabiegów. Poza tym
dyski są tanie.

> Poza tym uwazam ze przy raidzie musialbym miec 4 dyski zeby to wszystko
> mirrorowac

A ja nie wiem co chcesz mirrorować.

> a w wersji bez raid?

A w wersji bez RAID to bez różnicy i tak szybciej nie będzie. Linux sobie
poradzi w praktycznie każdej sytuacji (na jakiejkolwiek partycji by nie był),
Windows musi mieć swój bootloader na pierwszej aktywnej partycji.

> a czy jest sens wydzialac dla tekiego bootloadera oddzialna malutka partycje?

Najczęściej nie. Tzn. to zależy od konkretnego bootloadera i konfiguracji
partycji. Bootloader przedewszystkim swoje pierwsze stadium (stage1) instaluje
w MBR dysku czy partycji, po odpaleniu pierwszego stadium stara się odczytać
drugie stadium z dysku - grub radzi sobie z tym dobrze w przeróżnych sytuacjach
więc z reguły nie ma sensu tworzyć dla niego oddzielnej partycji. Równie dobrze
po prostu może się załadować z jakiejś istniejącej i chyba najłatwiej z
linuksowej - najmniej motania.

Proponuję inne wyjście - napisz po prostu jakie chcesz mieć systemy operacyjne.
Nie sugeruj rozwiązań.