Problem z instalacją Win XPPro, PC nie widzi niektórych dysków

Autor: Kamil Jach <kamil.jach.WYTNIJ_at_gazeta.pl>
Data: Thu 01 Nov 2007 - 18:34:54 MET

Witam,
Mam pewien problem, który przekracza moją skromną wiedzę na temat komputerów.
Sytuacja wygląda tak:

Mam obecnie system Windows 2000 Pro i 3 dyski twarde:
C: - 80 GB (traktowany jako Master przez system, ale nie ma tam zworki na
igiełkach)
E: - 19 GB (zworka na pozycji Cable Selector)
F: - 40 GB (zworka na pozycji Slave)

System jest na dysku C:, który podłaczony jest do płyty głównej złączem SATA.
Pozostałe dwa dyski są starszego typu, podłaczone są złączem ATA.

Problem pojawił się, kiedy chciałem zainstalować Windows XP Pro. Instalator
wykrył tylko i wyłacznie dysk C:, nie zobaczył w ogóle pozostałych dwóch
dysków. Zainstalowałem system, zastosowałem multiboot, Windows XP działa, ale
nie widzi dysków podłaczonych złączem ATA. Nie widać dysków również z poziomu
Panelu administracyjnego (Panel Sterowania/Narzędzia Admin./Magazyn/Dyski
Lokalne, nie pomaga odświeżanie ani skanowanie, system twierdzi, że ich nie
ma). Za to kiedy uruchomię komputer pod Win 2000, system widzi wszystkie
dyski. Paradoksu dopełnia fakt, że starszych dysków nie widzi mój BIOS,
wykrywa tylko nowy dysk (C:) i napęd CD/DVD.

Czy ktoś zna rozwiązanie tej zagadki: czemu jeden system widzi, drugi nie i
co powinienem zrobić, aby wszystkie dyski były widoczne.
Z góry dziękuję za poważne odpowiedzi.