Re: System instaluje się na partycji E ?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 21 Oct 2007 - 18:39:54 MET DST

Dnia Sun, 21 Oct 2007 09:34:24 +0200, Krzysztof Kapuściński napisał(a):

> Michal Kawecki wrote:
[...]
> Tutaj wątek potoczył się w inną stronę. Zatem może i ja się czegoś dowiem.
>
> Na przykładzie jednego ze swoich dysków (cały to partycja rozszerzona z
> podziałem na sześć dysków logicznych) wiem iż instalator Windows XP
> przydzielony mu obszar (czy to puste miejsce, czy też niesformatowany dysk,
> czy też sformatowany jako FAT32 lub NTFS) nazywał zawsze C.

IMHO mógł to być tylko obszar sformatowany. Pusty obszar nie może dostać
literki, podobnie obszar niesformatowany. Po prostu literki są
przydzielane partycjom dopiero po ich logicznym zamontowaniu, czyli
m.in. rozpoznaniu istniejącego na partycji systemu plików. Wyjątkiem
jest tylko już działający system, który ma zapisany na sztywno w
rejestrze wcześniej dokonany przydział literek do partycji. Ale tutaj
mówimy o instalatorze.

> [...]
> wcześniejszych Twoich wyjaśnień wiem, że instalator potrzebuje partycji
> aktywnej aby móc zainstalować, więc po co zamazywał MBR jeżeli "wiedział",
> że nie będzie mógł się zainstalować ? Jeżeli znasz odpowiedź to będę
> wdzięczny. Jestem tego ciekaw ponieważ przez owo zamazywanie MBR-a
> straciłem sporo czasu, trzeba było go ponownie instalować. Nie jest to
> kłopotliwe dla mnie lecz zajmuje niepotrzebnie czas (zabootowanie z płyty
> instalacyjnej Linuksa, odzyskanie GRUB-a z konsoli, zabootowanie systemu
> celem poszukiwania w Internecie jakiś kolejnych rozwiązań).

W MBR znajduje się pierwsza część kodu bootmanagera Windows, której
zadaniem jest załadowanie drugiej części kodu z bootsektora aktywnej
partycji. Nie wiem czemu się ta pierwsza część zapisuje zaraz po
rozpoczęciu instalacji. W sumie zdecydowanie sensowniej byłoby
umieszczać ją tam dopiero po zorientowaniu się, że na tym konkretnym
dysku można w ogóle postawić system.

Instalator Win9x obsługiwał przełącznik /ir, który zapobiegał
zapisywaniu kodu do MBR. XP jest niestety pod tym względem
niekonfigurowalny. Najprościej byłoby włączyć ochronę sektora MBR w
BIOS-ie (ale to już rzadko która płyta główna posiada), lub zrobić sobie
kopię sektora MBR przed instalacją systemu i ją przywrócić po
instalacji. Trzeba tylko uważać, żeby nie zostały zrobione jakieś zmiany
w partycjach, bo się te zmiany cofną.

--
M.   [Windows - Shell/User MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/