Re: Codzienny BSOD - Jak się go pozbyć?

Autor: Lawrens Hammond <valhalla_at_interia.pl>
Data: Tue 07 Aug 2007 - 16:55:32 MET DST

Użytkownik "Lawrens Hammond" <valhalla@interia.pl> napisał w wiadomości
news:46b88106$1@news.home.net.pl...

> cykle, albo i więcej, np. przed wyjściem do pracy. Daję Ci 80 %
> uszkodzona pamięć, 15 % przegrzewający się procek lub chipset, 5 %
> napięcia na zasilaczu nie trzymają norm (i pamięci mylą się), lub są
> niestabilne.

Jeszcze jedno
Miałem laptopa, zbadany pod każdym kątem, fizycznie sprawny. A mimo to,
w NT4 tak rozpieprzało filesystem, że robiłą się kaszana arcytotalna.
Przyczynę wykryłem przez przypadek.
Robiłem jakiś backup, już na PC, z dyskiem z tego laptopa i próba
odtworzenia zawartości nie powiodła się. Jako, że na tym dysku dane były
poprawne, to musiałem wykombinować coś do odtworzenia danych, na
dzczęście nie były pofragmentowane i tylko jeden mniej ważny plik
poległ. Przyczyna byłą taka - w odczytywanych plikach, przy intensywnej
pracy mechaniki dysku, następowało co ileś sektorów, losowo, tak samo
losowa była ilość kolejnych skażonych odczytów, cały 512 bajtowy sektor
miał nałożoną, na co drugi bajt maskę w postaci zapalonego trzeciego
bitu i poddane to było sumie logicznej OR. Wystarczyło, ze system źle
sczytał sterownik, zabrnął w maliny, czasem tak szybko, ze nie zdążył
zastopować i zapisał w strukturze babola. Na szczęście, gdy pliki
czytało się spokojnie, błąd nie wskakiwał. Dysk poszedł do rozbiórki.
Może dysk Ci coś kaszani? Zwróć uwagę, czy w trakcie pracy nie występują
dodatkowe dźwięki pozycjonowania, stuki, zgrzyty... SMART może nic nie
wykryć.
Zwróć uwagę na to, czy pojawiają Ci się ostrzeżenia, lub wpisy w
dzienniku zdarzeń, opiewające problemy z opóźnionym zapisem. Przyczyną
tego może być zbyt szybki transfer UDMA, zwłaszcza, gdy kabel jest
nieodpowiedni. Trzeba wyłączyć wtedy resetowanie licznika błędów i
pozwolić, by system trwale ustawił wolniejszy transfer. Też tak
miałem... i na straty chciałem spisać sprawny dysk i sprawną
nagrywarkę...
Jeśli błąd wytępuje rzadko, może akurat przy próbie wczytania jakiegoś
sterownika, albo np. pobrania danych ze swapa... wtedy cieżko to
złapać...

--
LH
ICE może uratować życie: