Licencje Windows 2003 Server + SQL + ew. WSUS

Autor: Jacek Kalinski <jacek_kal_at_go2._NOSPAMPLEASE_.pl>
Data: Mon 04 Jun 2007 - 18:04:10 MET DST

Witam,

Od razu zaznaczę, iż nie znam się całkowicie na licencjonowaniu MS,
a dotychczas wszystko działało w oparciu o linuxa.

Zostałem zmuszony do uruchomienia w sieci serwera MSSQL 2005, bo aplikacja
bazodanowa będzie działać tylko na tym oprogramowaniu i będzie z niej
korzystało w przybliżeniu około 50 użytkowników jednocześnie.

W związku z tym potrzebuję kupić:
1. MSSQL Server 2005 Standard - licencjonowanie per processor (2szt.)
Liczba użytkowników może się zmieniać, stąd cenowo jest to najlepsze
i najtańsze rozwiązanie.

2. Windows Server 2003 Standard BOX 5CAL
Łącznie komputerów w sieci jest około 70, ale tylko 50 będzie korzystało
z aplikacji zainstalowanej na serwerze. Aplikacja będzie zainstalowana
i uruchamiana z tego serwera oraz będzie się łączyła z SQLem (na tej samej
maszynie).
Ponadto uwierzytelnianie użytkowników odbywać będzie się przez PDC stojący
na sambie (linux), a nie o PDC stojące na W2k3.

3. 9 x 5CAL Windows Server 2003 OEM/MLP?
Rozumiem, że tu (ze względu iż aplikacja będzie uruchamiana z W2k3 oraz że
podłączać się będą uwierzytelnieni użytkownicy a nie goście) muszę zakupić
50 CAL (łącznie)?
Pytanie: dlaczego są to licencje OEM? Rozumiem, że OEM czyli może być tylko
1 raz przypisana do danego serwera? Jeśli będę potrzebował zmienić serwer
(sprzęt) na nowy, to licencje mogę wyrzucić do kosza?
Jeśli tak, to wówczas rozumiem, iż licencje MLP mogę bez problemu
połączyć z W2k3 Server BOX?

4. WSUS
Ze względu iż coraz więcej komputerów w sieci to XP, dlatego biorę pod
uwagę aby postawić (na tym samym serwerze) serwer aktualizacji.
Z tego co w archiwum googli wyczytałem, każdy komputer łączący się z serwerem
potrzebuje licencję? Czyli jeśli miałbym 70 komputerów z XP, to potrzebuję
70 CAL na W2k3?
Chodzi o to, czy sam WSUS potrzebuje CAL na połączenia z W2k3...?
Jeśli tak, to potrzebuję jednak 70 CAL, jeśli nie - tylko 50.

PS: być może dla Was ("znowu" pytania o licencje) są denerwujące, ale dla
mnie jest to sprawa bardzo istotna przy planowaniu kosztów.
Stąd proszę o cierpliwość.

Jacek