Re: MBR

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Fri 18 May 2007 - 23:44:03 MET DST

Dnia 18 May 2007 13:20:44 -0700, jaroslaw.czerwinski@gmail.com
napisał(a):

> Chyba faktycznie beznadziejnie opsiałem problem :|
>
> Otóż obecna partycja C jest tak naprawde drugą partycją dysku, a
> partycja D to pierwsza, aktywna partycja. Ten XP, którego próbuję
> zreinstalować to pierwszy XP jaki został zainstalowany na dysku - na
> partycji C. Potem zainstalowałem drugi na D. Jak uruchamiam ten XP z
> D, to windows zamienia mi [nie wiem po co i dlaczego nota bene]
> literki :| i tak C to orginalne D i vice versa.

Czyli reasumując: masz dwa XP na dwóch partycjach, reinstalować chcesz
ten który jest na pierwszej z nich. Aktywna jest *pierwsza* partycja. I
zapewne z tej właśnie partycji są uruchamiane oba systemy - sprawdź
wpisy w Boot.ini.

> Dlatego MBR znajduje się tam gdzie jest pierwotny XP, który chcę
> usunąć [prawda?] i sformatowanie jej spowoduje usunięcie MBR.

Tak, ale wciąż mylisz pliki startowe Windows z MBR. MBR to zupełnie inna
bajka.

Na pierwszej partycji masz pliki ntldr, ntdetect.com i Boot.ini - są to
pliki startowe niezbędne do uruchomienia systemu/ów. Podczas instalacji
nowego XP-ka instalator zapisze te pliki ponownie, nic nie będziesz
musiał kombinować. Co więcej, jeżeli instalator zauważy tę drugą
partycję z drugim XP-kiem, to automatycznie dopisze go do Boot.ini i w
menu startowym pojawią się już oba systemy. I oba powinny się
uruchamiać.

> Co to fixboota oczywiście masz rację, myślałem o fixmbr. Jak usunę MBR
> (formatując go) i zainstaluję nowego XP to z tym świeżym systemem
> naturalnie nie będę miał kłopotów. Ale co się stanie ze starym? Co do
> boot.ini to nie ma problemu - poradzę sobie nawet jeśli trzeba będzie
> go manualnie zmieniać.
>
> Czy teraz to ma sens? :)

Fixmbr jest potrzebny tylko jeśli główny kod startowy w MBR dysku
zostanie nadpisany kodem jakiegoś bootmanagera, który chcemy stamtąd
usunąć. Na przykład linuksowym GRUB-em. W innych sytuacjach polecenie to
jest zbędne, tym bardziej że instalator Windows i tak je wykona podczas
instalacji. Zaznaczam jeszcze raz, że MBR to pierwszy sektor dysku i nie
ma on nic wspólnego z partycjami na tym dysku.
Fixboot zaś to polecenie instalujące nt-kowy kod startowy do pierwszego
sektora aktywnej partycji. Instalacja systemu także go ponownie
automatycznie zapisze, tak więc właściwie nic już nie musisz robić.

--
M.   [Windows - Shell/User MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/