Re: wiele XP Home i problem polaczenia

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Fri 09 Mar 2007 - 00:34:09 MET

** Marek.M. wrote:

> ok, juz chyba wiem co jest grane
> Windows XP Home ma limit polaczen 5, a PRO 10,

No dokładnie tak jest.

> czyli w moim przypadku jak nagle 6 osob z Home, bedzie chcialo cos
> wydrukowac, badz otworzyc plik z komputera na ktorym jest Home, to
> dupa - jeden odpadnie z komunikatem "Maximum connections reached"

> Moglbym co prawda zmniejszyc czas trzymania sesji (domyslnie 15
> minut), no ale czy to sie sprawdzi...?

Niekoniecznie.

Limit połączeń w Windows XP - połączenie w tym kontekście oznacza
*sesję* klienta. Klient łączy się z serwerem (drugim komputerem) i
otwiera sesję, robi swoje (np. wysyła wydruk) i przestaje się odzywać.
Po 15 minutach braku aktywności serwer zamyka sesję.

Dzieje się tak aby oszczędzić czasu spędzonego na kolejne otwieranie
sesji, co przy XP Home, które i tak nie działa w domenie oraz i tak
wszystko chodzi jako Gość nie ma sensu zasadniczo.

Więc w przypadku drukowania, które najczęściej (choć to żadna reguła)
trwa góra kilka sekund po zakończeniu operacji nadal pozostaje otwarta
sesja, przez 15 min. Jeżeli ustawisz serwer (ten co udostępnia
drukarkę) aby zamykał sesję od razu to praktycznie (przy 11 końcówkach)
masz małe szanse aby to się zablokowało. Po pierwsze rzadko zdarzy się,
że więcej niż 5 (z 11) maszyn zacznie drukować w tym samym (jak
napisałem - kilku sekundowym), po drugie to jeżeli im drukowanie nie
wyjdzie (niech mnie ktoś tu poprawi) to lokalna kolejka wydruku będzie
próbowała aż się zwolni miejsce (czyli za kilka kolejnych sekund).

W przypadku otwierania plików z serwera będzie już gorzej - maszyna w
momencie otworzenia pliku maszyna go blokuje i otwiera sesję.

> Czy ktos zmniejszal ten limit ? PRawde mowiac, to

> http://support.microsoft.com/kb/314882

> jest strasznie lipnym rozwiazaniem, bo gdy 5 osob ma otwarte pliki,
> to jest 5 sesji aktywnych i i tak szósta nie dopuka sie do Home...

Dla drukowania powinno Ci to pomóc.

> Co robic ?

Jako serwer gdzie trzymane są wszystkie pliki postaw Linuksa z Sambą,
tam nie ma ograniczeń sesji. Koszt będzie taki co średniej klasy
komputera +tyle ile trzeba dysków, dodatkowo taki Linux może Ci służyć
jako bramka do Internetu, serwer WWW, serwer baz danych, cokolwiek.
Serio to nie jest trudne, większość rzeczy się obecnie po prostu
wyklikuje, a dopiero jak będziesz chciał coś więcej to trzeba
przysiąść nieco do tego (ale tak jest wszędzie).