Re: Starszy komp

Autor: Lawrens Hammond <valhalla_at_interia.pl>
Data: Mon 26 Feb 2007 - 00:02:11 MET

Użytkownik "Maciekkk" <Maciekkk@irc.pl> napisał w wiadomości
news:erstnr$9b9$1@news.tcz.vectranet.pl...
> Wiatm!!!
>
> Opisze cala sytuacje od poczatku:
> Dostalem kompa Pentium III 600 MHz plyta Delta M2P-BX-X.

Oho... BX...
Czyżby na chipsecie Intela?

(...)
> Uruchaialem kompa i partzylem jaka jest jego reakcja gdy nic nie robie -
> to po 15-20 min samsie zawieszal.
> Zaczelem podmieniac czesci w kompie:
> - nowe ramy - to samo + memtest na starych, bez bledow.

Nawet, jak bez błędów, a wsadziłeś pamięci nie-BX-owe do płyty, jak widać,
BX-owej, to mogą (nie muszą) dziać się jaja. Wiem z doświadczenia, jak też
powiedział mi to gościu zajmujący się sprzedażą pamięci.
Posprawdzaj też moduły pojedynczo. I do płyty BXowej wsadzaj pamięci BXowe.
Są droższe, ale wcale nie koszmarnie, może kilka(naście?) złotych.

> - nowy zasilacz tez to samo.
> - nowa karta graficzna - to samo.
> - odpielem cd, fdd i wzystko co sie dalo, bez rezultatu.
> Probowalem odpalic kompa z WindowsPE, tez zwiecha.
> Odlaczylem hdd i probowalem uruchomic knoppixa i edu-cd, zawieszal sie
> na poczatku, raz na szukaniu USB/Firewire i ramdisk'u.
> Nie mam takiej plyty i procka zeby podmienic i sprawdzic, ale tylko te
> czesci mi zostaly do sprawdzenia.

Sprawdż, czy przy swoich działaniach po pierwsze, nie przestawiłeś czegoś za
bardzo w BIOSie, np. częstotliwości taktowania (to samo zworkami), mnożnika
(i tu zwróć uwagę na zworki), czy pamięci są tego samego rodzaju (jakby co,
uruchamiaj je pojedynczo), czy wszystkie złącza są OK, kable czy nie
połamane, poprzerywane... Także te od zasilania.

> Zadziwia mnie to ze wszystko wczesniej ladnie chodzilo, wiec moze to
> jest jakis blad systemowy, ze wystarczy zainstalowac pod systemem jakis
> updeyt intela zeby bylo dobrze...?

Acha... jednak Intel...

> Jesli ktos wie co moze byc przyczyna to prosze o pomoc, bo juz mam malo
> sil do tego grata.

Na pierwszy ogień posprawdzałbym - czy wtyk zasilania dobrze siedzi w
płycie, czy procek dobrze siedzi w gnieździe, czy moduł cache (jeśli jest)
nie lata jak Żyd po pustym sklepie, czy jego wielkość, jeśli jest
deklarowalna, jest ustawiona prawidłowo, mnożnik i taktowanie proca, czy są
jakie być powinny, wreszcie, czy wiatraki, ten w zasilaczu i ten na procku,
czy się kręcą, czy radiator dobrze przylega do procka...
Mnie najbardziej z tego wydaje się prawdopodobne, że przegrzewa się procek i
trzeba po prostu sprawić, by radiator znów dobrze przylegał (1). Nie mogę
jednakże wykluczyć, że coś się przy update przestawiło w BIOSie (zdarza się
z rzadka) i parametry systemu rozjechały się.
Załaduj z setupu ustawienia default, albo nawet, jeśli są, failsafe, zobacz,
czy błąd znów wystąpi.

(1) Robiłem kiedys komuś komputer, gdzie z logu programu SCANDISK wynikało,
ze komp zaczął się sypać stopniowo, aż nie dało się korzystać. Okazało się,
że FABRYCZNIE wiatrak z radiatorem były źle przymocowane do procka i
zwyczajnie, spadły z niego (i wiele wskazywało na to, że spadały stopniowo,
przy kolejnych poruszeniach komputerem, aż odpadły definitywnie). Procek
minutę, dwie pochodził i kupa. Da capo al fine... Założyłem, naprawiłem
system, błąd minął i się nie powtórzył.

--
LH
http://www.ooj.pl/files.viewFile,3321.html