Re: Bardzo długa praca komputera

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 17 Dec 2006 - 21:48:37 MET

"Kajetan" <kajetan@no.reply.addres> wrote in message
news:em47oe$rr9$1@srv.cyf-kr.edu.pl...
> Użytkownik "Michal Kawecki" <kkwinto@o2.px> napisał w wiadomości

> Zle napisalem. Chodzilo mi o to, ze zwykly desktopowy dysk nie nadaje sie
> do
> pracy ciaglej w dluzszej perspektywie. 8x5 ma obrazowac zwykla prace, nie
> wzialem
> go z zadnej dokumentacji technicznej :)

Domyśliłem się o co Ci chodzi. Ale się z tym nie zgadzam. Nie ma żadnego
realnego powodu, dla którego dysk pracujący dłużej niż 8 godzin dziennie -
lub używany także w soboty i niedziele, a nie tylko w dni robocze - miałby
paść szybciej, niż ten sam dysk używany 8/5. Zakładając oczywiście, że w
chwili padu oba przepracowały tą samą liczbę godzin. Więcej - ten pierwszy
dysk statystycznie padnie dużo później, bo nie będzie regularnie poddawany
stresom związanym z rozruchem.

> MTFB jest czysto teoretycznym wskaznikiem,
> IMO ma moze sens w statystykach producentow, ale dla usera ktory ma 1 lub
> 2 dyski
> w systemie jest praktycznie wartoscia losowa.

Oczywiście. I podobnie jest z tym zaleceniem 8/5, tak naprawdę to ma ono
znaczenie tylko dla producenta. Tak się bowiem składa, że przy wyliczaniu
wskaźnika MTBF* za podstawę bierze się łączny czas pracy dysku zmierzony w
okresie jego zakładanej technicznej żywotności, czyli w ciągu 5 lat. Jeśli
się ten czas skróci, to wskaźnik odpowiednio wzrośnie - a który producent o
tym nie marzy ;-).

Oczywiście są dyski solidniej zbudowane, które pracują dłużej (znaczy, przy
tych samych warunkach wyjściowych przyjętych do obliczeń mają znacznie
wyższy wskaźnik MTBF). Ale to wynika li tylko z ich innej budowy. Po prostu
są dwie grupy dysków, lepsze i gorsze pod względem trwałości. Nie znaczy to
jednak bynajmniej, że te gorsze dyski będą rzadziej ulegały awariom, jeśli
będą na noc wyłączane :-).

> W zyciu nie zaufam SMARTowi. Nie przypominam sobie zeby kiedykolwiek
> mi pokazal cos prawdziwego.

No tak, ale tu nie chodzi o wskazania SMART, tylko który z parametrów podają
producenci dysku jako istotny dla jego żywotności. Programy odczytujące stan
SMART uwzględniają jedynie te zalecenia w swoich prognozach. Można je
oczywiście zignorować, bo dość często się mylą, ale fakt pozostaje faktem -
im częściej się dysk włącza/wyłącza, tym szybciej padnie.

* Proces wyliczania MTBF dysków twardych można znaleźć w dokumencie
"Estimating Drive Reliability in Desktop Computers Consumer Electronics
Systems" firmy Seagate Technology, dostępnym online na stronie
http://www.digit-life.com/articles/storagereliability/ . Natomiast w skrócie
(dużym) można ten proces opisać tak: MTBF jest parametrem czysto
statystycznym i z reguły jest obliczany przy założeniu 5-letniej żywotności
dysku. Na przykład MTBF 500.000 godzin oznacza, iż prawdopodobieństwo padu
dysku w ciągu tych 5 lat - czyli w ciągu 43.800 godzin nieprzerwanej jego
eksploatacji - wynosi 43.800/500.000=0,0876. Innymi słowy, z partii 1000
dysków powinno paść w tym czasie blisko 88 jednostek.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/