Re: udostępnianie MS Office na Win2003 server

Autor: Artur Grdeń <artur.grden_wytnij_to__at__wytnij_to_szewczykvw.pl>
Data: Fri 24 Nov 2006 - 17:17:06 MET

MM napisał:
> Witam
> Czy jest jakaś wersja MS Office, którą mogę zainstalować na
> serwerze Win2003 i udostępniać ją użytkownikom logujących się
> przez RDP?

tak, np. wersja MOLP, ale:
ms office jest licencjonowany na stanowisko, czyli musisz mieć licencję
na każde stanowisko komputerowe lub terminal, na którym chcesz używać ms
office'a obojętnie czy bezpośrednio z komputera czy też przez sesję
terminalową. czyli jeśli masz serwer terminali i 10 terminali, na
których chcesz korzystać z office'a poprzez sesje terminalowe, to musisz
mieć 11 licencji - 1 na serwer + 10 dla terminali

> [...]
> może korzystać z technologii zdalnego dostępu, np. funkcji Remote
> Desktop systemu Microsoft Windows lub NetMeeting, w celu uzyskania
> dostępu i używania swojej licencjonowanej kopii Oprogramowania, pod
> warunkiem że tylko główny użytkownik urządzenia udostępniającego
> sesję remote desktop uzyskuje dostęp i używa Oprogramowania za
> pomocą urządzenia zdalnego dostępu. Powyższe prawa dotyczące
> usługi remote desktop nie zezwalają Licencjobiorcy na używanie
> Oprogramowania w tym samym czasie na urządzeniu udostępniającym
> sesję remote desktop i urządzeniu dostępowym.

moim zdaniem "główny użytkownik" to osoba, która loguje się bezpośrednio
lokalnie do komputera, a nie zdalnie przez żadne sesje terminalowe.

> Czy dobrze rozumiem, że jeśli lokalnie na serwerze nikt office'a nie
> używa a jedynie sesje terminalowe otwierają swoje instancje office to
> taka systuacja jest dopuszczalna?

nie. przecież może korzystać tylko główny użytkownik komputera. jeśli
nie ma głównego użytkownika (nikt nie loguje się lokalnie do serwera),
to nie może też nikt używać tego office'a zdalnie. poza tym licencja
wyraźnie mówi, że główny użytkownik może jednocześnie albo lokalnie,
albo zdalnie, co należy rozumieć (moim zdaniem oczywiście): w jednej
chwili tylko jeden użytkownik może używać programu lokalnie albo zdalnie.

poza tym jeśli mowa o serwerze, to raczej jego jedynym głównym
użytkownikiem jest administrator i tylko on może używać tego office'a
zdalnie, oczywiście pod warunkiem że nie używa go jednocześnie lokalnie
(czyli dwóch adminów, jeden pracujący bezpośrednio na serwerze, a drugi
zdalnie przez sesje terminalową, teoretycznie nie mogą używać office'a w
tej samej chwili)

napisałem jak to wygląda po mojemu.
w praktyce: akapit o MOLP; interpretacja licencji - ostanie akapity.

pozdrawiam

--
Artur Grdeń
mega @ work