Windows XP Prof + Samba na freeBSD problemy z blokowaniem plików bazy danych - długie

Autor: Tomasz <flash52_at_op.pl>
Data: Tue 20 Jun 2006 - 15:07:10 MET DST

Witam,
mam problem z Windows XP Prof.
Może zacznę od opisu sieci. W firmie mamy kilkanaście komputerów w tym
dziewięć korzystających z tego samego programu. Pliki bazy dla tego
programu są składowane na Sambie działającej na freeBSD i są w formacie
qdb. Program jest napisany na zamówienie, niestety kiedy był pisany
projektant/programista zakładał, że jednocześnie będzie pracować w nim
dwóch użytkowników, w związku z tym nie posiada żadnych zabezpieczeń np.
blokowania rekordów itp. Dotąd pracowało na nim siedmiu użytkowników,
sześć stanowisk z Windows 2000 i jedno z Windows XP Home. W tej chwili
potrzebowaliśmy dać dostęp do programu na dwóch nowych komputerach z
Windows XP Prof. I od tej pory zaczęły się problemy,
Najczęściej kiedy uruchamiam program na jednym z nowych komputerów,
blokuje on dostęp do dwóch plików, co powoduje błąd dostępu do bazy na
tym komputerze oraz innych w sieci. Błąd występuje najczęściej podczas
uruchamiania programu i tylko na nowych komputerach. Błąd nie występuje
permanentnie, program potrafi uruchomić się kilka razy po czym następnym
razem zwiesza się.

Wyprzedzając odpowiadam na kilka pytań które pewnie się pojawią.

1.Dzwoniłem do twórcy programu, który powiedział mi że nigdy nie
uruchamiał tego programu na takiej liczbie stanowisk.
2.Dowiedziałem się od niego, że ten program działa szybciej a co za tym
idzie, sprawia mniej problemów na Windows 98. Zmiana W2K i XP na Windows
98 nie wchodzi w grę z powodu licencji oraz moich przykrych doświadczeń
w administrowaniu tymi systemami.
3.Programu nie mogę zmienić ponieważ jest narzucony z centrali firmy z
którą współpracujemy.
4.W najbliższym czasie ma pojawić się nowa wersja programu z
zabezpieczeniami ale zapewnienia, że nowy program jest już na ukończeniu
słyszałem rok temu i dalej nic. Więc muszę poradzić sobie nie czekając
na nowy program.

Być może problem tkwi w Windows XP, próbowałem wycisnąć ile się da z
połączenia sieciowego
w myśl zasady krótsze blokowanie plików, mniejsze prawdopodobieństwo
wystąpienia błędu.

Może ktoś z Was miał podobne problemy i je jakoś rozwiązał ?
Będę wdzięczny za każdą sugestię.

Dziękuję za pomoc.

pozdrawiam
Tomasz