Re: NTFS i duża liczba plików

Autor: Lawrens Hammond <valhalla_at_interia.pl>
Data: Tue 13 Jun 2006 - 07:13:00 MET DST

Użytkownik "news.dialog.net.pl" <pawel.janosz@expert-monitor.pl> napisał w
wiadomości news:e6l010$qdo$1@news.dialog.net.pl...
> To zwykly pecet, skladany ale nie podkręcany i działa bez zarzutu, po
> pierwszej awarii,
> podzielilem dysk na dwie partycje a wcześniej testowałem go rożnymi
> programami diagnostycznymi.
> Przy ostatniej awarii padla tylko ta wypchana partycja logiczna. System

A ta partycja jest fizycznie jako pierwsza, czy jako druga na tym dysku?

> Windows XP Prof, 512mb
> plyta MSI, wszystkie urządzenia wykryte...problemów zadnych nie widziałem...
> Mam jeszcze jedno podejrzenie, być może był zwykły bląd na dysku i jak

Teraz powstaje pytanie, czy fizyczny błąd, czy logiczny.

> chkdsk zaczal przy
> starcie systemu coś naprawiać to zwalił wszystko. Bo przypomniało mi się ze

Ryzyko jak przy każdym zapisie.

> miesiac temu
> byłem przy awarii, i zareagowałem w ciagu kilku sekund tak ze nie rozpoczął
> naprawiania dysku
> tylko sie załadował...jednak kolejny restart pozwoliłem mu naprawić i już
> było po partycji.....

W przypadku, gdy nie włączyłeś obsługi duzych dysków (ponad 128 GB) może tak
być - co ma zaadresować powyżej 128 GB (fizycznego), to kaszaneczka i jedzie
od zera. Trafia w dziwne miejsce i się kwasi. Naprawa rzeczywiście nie musi
się wtedy powieść.

> Takze jednak wydaje mi sie ze to nie sprzęt...już może bardziej sam dysk...

Ale na pewno włączone BigLBA? Bo gdy nie, to jak wspomniałem, może sie
rozjechać. A nie napisałeś, czy masz włączone i system zaktualizowany.
Zainteresuj się stroną http://www.48bitlba.com, a zwłaszcza narzędziem
http://www.48bitlba.com/enablebiglbatool.htm, pobierz je i uruchom, wciśnij
"Set EnableBigLba", OK, reload systemu i kłopoty znikają.

> Boje się troche defragmentacji... zapisuje na pustym dysku....miliony plików
> odpale defragmentacje
> to może w ogóle umrze? :)

Jeśli jakaś część partycji leży powyżej 128 GB (czy 137, zależnie jak liczyć),
rzeczywiście może piardnąć. Póki nie wyprostujesz tej sytuacji, to
rzeczywiście lepiej nie defragmentuj - defragmentator czasem do celów
porządkowych, zapisuje tymczasowo dane na końcu partycji. Jak to wyskoczy
ponad 137 GB, a nie będzie wsparcia ku temu, to wiesz co może być...?

> TO nowa plyta, nowy dysk ATA, z biosem raczej nie ma problemu......

Płyta nowa, czy nie nowa, Windy serii NT mają w rzopie BIOS i same obsługują
dyski. (Na płycie widzącej max. 8 GB pędziłem pod NT4 dysk 20gigowy... bo
większego nie miałem). Jeśli sterownik dysku nie jest odpowiednio aktualny, o
co w świeżo położonym i nie aktualizowanym systemie całkiem nietrudno
(servicepack(i) trzeba położyć...), oraz nie jest dla dysków ponad 128 GB
włączone "EnableBigLba", to w ogóle lepiej nawet nie próbować zapisywać
cokolwiek powyżej spornej granicy, bo można danym powiedzieć pa pa. Nie
pamiętam, jak loader systemu, jakie ma ograniczenie.

> przeczytałem ze przyśpieszyc NTFS można poprzez fsutil behavor disable8dot3
> jeśli nie potrzebujemy
> wsparcia dla aplikacji potrzebujacych plików z nazwami 8.3. Ale właczyłem to
> dzisiaj na drugim serwerze.

To nie to kaszani raczej.
Może przyspieszyć, poza tym dodatkowo przyspieszy też wyłączenie zapisywania
daty ostatniego dostępu, co może się przydać przy intensywnej pracy z dużą
ilością małych plików, jeśli nie potrzebujemy szczególnie restrykcyjnej
kontroli dostępu.

Tyle na razie, starałem się jak najlepiej skompilować posiadane informacje.
Podsumowując - zacznij od załatwienia sprawy "EnableBigLba", a to zdaje mi
się, dopiero od XP SP2 wejdzie (proszę koledzy o korektę jeśli kłamię), albo
poprzestań na działaniu w obrębie pierwszych 128 / 137 GB fizycznych dysku.
Jak to załątwisz, to kłopoty powinny zniknąć. Jak nie znikną, podziałamy
dalej.

--
LH
Zanim ogłosisz w złym miejscu: http://www.usenet.pl/nospam/simple-polish.htpl