Re: server 2003 - raid sprzetowy czy programowy?

Autor: Piotr Smerda <piotrs00_at_go2hell.pl>
Data: Mon 29 May 2006 - 09:07:35 MET DST

On Sun, 28 May 2006 00:01:47 +0000 (UTC), adas; wrote:

> Hej!
>
> Chcialbym poznac Wasza opinie na temat sensownosci
> posiadania sprzetowego kontrolera RAID (pracujacego
> w trybie RAID1 na dwoch dyskach twardych) nad opcja
> konfiguracji tych samych dwoch dyskow w RAID1 na
> systemie Windows Server 2003.

Sprzętowy - wydajnościowo i "pewnościowo" lepszy. Szybszy rebuild w razie
padu, rozrzucanie danych po dyskach na poziomie kontrolera itd.

> Obydwa dyski sa "takie same" - ten sam model ;-)

I bardzo dobrze :)

> Interesuje mnie glownie jakie czary nalezy odprawic
> nad sprawnym dyskiem jezeli padnie nieszczesliwie
> dysk "pierwszy" - tzn. ten z ktorego BIOS zwykle
> startowal. Jak wyglada sprawa dodania kolejnego
> dysku do takiej konfiguracji - np. po padzie tego
> jednego z nich.

To zależy od kontrolera - na niektórych nie trzeba nic czarować, na innych
trzeba zamienić primary na secondary albo mirror na primary.

> Czy po instalacji WS2003 na tylko jednym dysku i
> to na kontrolerze, ktory nie posiada obslugi RAID
> jest mozliwe przelaczenie go na prace na RAID -
> programowym lub sprzetowym (inny kontroler), czy
> tez dowolna z tych operacji wymusza reinstalacje?

To też zależy od kontrolera. Windows widzi to co mu kontroler poda. A na
ogół widzi tylko "dysk" który jest dla niego przezroczysty. Widzi tak dysk,
jakby był tylko jeden podłączony do komputera. To kontroler załatwia sprawy
dot. mirrorowania.
Jeśli zaś chodzi o mirror dysku na którym już coś było to widziałem chyba
ze 2 kontrolery jakichś dziwnych firm, które potrafią z non-mirror zrobić
mirror. Większość wymaga wyczyszczenia dysków. I sam również skłaniam się
ku takim operacjom. Zawsze przecież możesz zrobić obraz dysku non-mirror i
odtworzyć go na mirror pod warunkiem że do Windows dorzucisz odpowiednie
sterowniki.

--
Pozdrawiam
Piotrek