Router z jedną kartą sieciową?

Autor: j_marek <j_marek_at_USUN_TO.gazeta.pl>
Data: Tue 25 Apr 2006 - 02:12:01 MET DST

Witam!

Czy istnieje możliwość uruchomienia routera z jedną kartą sieciową i czy to
ma jakiś praktyczny sens.

Wydaje mi się, że potrzeba postawienia takiego routera powstaje kiedy w LAN
stosowane są adresy IP pochodzące z różnych podsieci. Chyba nawet nie
musiałby być to router tylko wystarczyłaby odpowiednia definicja routingu na
"normalnym" routerze. Chodzi o sieć LAN np. złożonej z komputerów
połączonych wspólnym switchem.

Przy okazji powstaje pytanie jaka będzie reakcja stacji roboczych z Windows
na sytuację z adresami IP z różnych podsieci w jednej fizycznej sieci.
Wydaje mi się, że będzie ona tolerowana tylko bez odpowiedniego zachowania
od strony bramki domyślnej brak będzie możliwości komunikacji z hostami z
różnych podsieci.

Nasuwa mi się także inny pomysł. Na taką dziwną sytuację mogłaby zaradzić
dziwna konfiguracja lokalnej tablicy routingu na stacjach roboczych Windows.
Wydaje mi się, że dałoby się powiedzieć Windows, że te dwie podsieci należy
traktować jako jedną fizyczną sieć.

Skąd wzięli się moje pytania/przemyślenia? Otóż miałem do czynienia z dziwną
siecią z problemami. Np. komunikaty od konflikcie adresów IP w Windows XP.
Dodatkowo z powodu problemów z DHCP niektóre hosty wyznaczały sobie adresy
IP automatycznie (APIPA).

Oczywiście konfigurując sieć nie chciałbym aby wymienione przez zemnie
zagadnienia miały miejsce. Prostsza konfiguracja powinna być lepsza.

--
Pozdrawiam,
Marek Janaszewski