Re: BootIT NG - znow problemy

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 09 Apr 2006 - 16:31:41 MET DST

Użytkownik "latet" <latet@xxx.pl> napisał w wiadomości
news:e1b2mk$49q$1@inews.gazeta.pl...

> Twoja hipoteza problemu wydaje mi się bardzo sensowna
> i prawdopodobna, choc nie we wszystkich szczegolach ją rozumiem,
> ale pasuje mi do tego co obserwowałem.
>
> Nie do konca wiem, dla ktorej partycji powinienem był
> wykonać Clear sig i w ktorym momencie? Wykonalem go
> (jak zawsze) tylko dla partycji systmowej odzyskanej z obrazu,
> bezposrednio po tej czynnosci. Co wlasciwie dokladnie ten Clear
> Sig robi?

Usuwa podpis dysku, który w Windows wiąże dysk z jego partycjami. System
podczas uruchamiania sprawdza podpis każdego dysku i wyszukuje go w
swojej bazie danych. Jeśli znajdzie, to przypisuje jego partycjom
poprzednio zapamiętane literki, nie sprawdzając już typu tych partycji.
Może się więc zdarzyć, że do partycji o nieznanym typie zostanie
przypisana literka i że za pośrednictwem tejże literki któryś z
programów będzie usiłował się do niej dobrać, co oczywiście spowoduje
jego chwilowe zablokowanie do momentu upływu timeout oraz komunikaty
"brak dostępu".

> Nie pamietam też czy włączyłem opcję ograniczenia do 4 partycji
> podstawowych (bo chyba o tym pisales), pamiętam, ze się o to pytał,
> i raz dawalem tak, raz nie (to było na etapie, gdy BootIt
> bezskutecznie probowal sobie znalezc miejsce), i w koncu nie wiem
> na czym stanęło.
>
> Skoro teraz juz wszystko dziala mi OK, to czy jeszcze powinienem
> cos zrobic, np. wejsc w narzedzia BootIt i zrobić ten Clear sig,
> dla wszystkich partycji, dla swietego spokoju?

Nie, teraz już tego nie musisz robić. To się robi tylko wtedy, gdy
istnieje ryzyko że system przypisze literkę nie tej partycji co trzeba.
Na przykład po przenosinach systemu, albo po w/w opisanej zmianie typu
istniejącej partycji na nierozpoznawany dla Windows. Dotyczy to także
np. zamiany partycji podstawowej na dysk logiczny, bo wówczas w tabeli
partycji w miejscu wpisu o partycji podstawowej (primary) pojawi się
wpis o partycji rozszerzonej (extended) - która w ogóle nie ma systemu
plików - i system zgłupieje...

> Albo sprobować na wszelki wypadek, na przyszłość, włączyć
> w ustawieniach BootIt opcję "Limited partitions"?

Chodzi o to, że trybie unlimited BootIt zakłada sobie swoją własną
tabelę partycji zwaną EMBR i umieszcza w niej wpisy dotyczące wszystkich
partycji na dysku. Może ich być nawet 255. Jak wiadomo, do "tradycyjnej"
tabeli partycji wchodzą tylko 4 wpisy, tak więc spośród 255 możliwych
wpisów BootIt wybiera 4 i umieszcza je w niej za każdym razem, kiedy
uruchamiasz komputer. Listę tych 4 wpisów definiuje się wcześniej w
"Boot Menu".

W trybie limited dodatkowa tabela partycji nie jest wykorzystywana.

Należy pamiętać, żeby w trybie unlimited nie zmieniać ręcznie wpisów w
tradycyjnej tabeli partycji, gdyż dokonane zmiany i tak ulegną wymazaniu
podczas kolejnego startu komputera. Innymi słowy, nie należy
partycjonować dysku przy pomocy innych programów niż BootIt. Spod
Menedżera dysków także ;-). BootIt oczywiście ostrzeże nas przed takim
być może niepożądanym dla nas nadpisaniem tabeli partycji, tak że można
się będzie w porę wycofać, ale może to prowadzić do sporych
nieporozumień. ZTCP stosowne ostrzeżenie jest wyświetlane również za
każdym razem, kiedy ten tryb włączasz...

> Czy sformatowanie tej partycji z innego systemu,
> załatwiło sprawę Clear sig?

Hmm... to jest ciekawe pytanie. Formalnie formatowanie nie usuwa podpisu
dysku, ale być może wykonałeś po drodze jakąś czynność, która
doprowadziła do jego usunięcia... mam za mało informacji.

> P.S.
> Drivery na CD z BootIt - nie mam pojęcia jakie są- wypalałem
> z oryginalnego obrazu CD ze strony producenta BootIt.

A to w takim razie masz standardową instalkę. Sterowniki UDMA leżą
tutaj: http://terabyteunlimited.com/utilitiestp.html , a opis ich
wykorzystania tu:
http://terabyteunlimited.com/downloads/thirdparty/udmabing.txt .

Może spróbuj wyłączyć w BIOS-ie tych problematycznych maszyn opcję
"block mode" oraz "32-bit disk access", bo to one mogą powodować
problemy. BootIt wszak korzysta z BIOS-u, odmiennie do systemu
operacyjnego, któremu te opcje są całkowicie obojętne. Zobacz też tutaj:
http://terabyteunlimited.com/kb/search.php?pt_sid=346b6ebdbb7a790170405ac4ced594db&query=block+mode&submit=Go/

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/