Re: prawa dostępu dla plików i katalogów

Autor: Artur Grdeń <artur.grden_wytnij_to__at__wytnij_to_szewczykvw.pl>
Data: Sat 04 Mar 2006 - 14:11:33 MET

M napisał(a):
> Czy w xp home prawa dla katalogów są nadrzędne nad prawami plików w tym
> katalogu, tzn jeśli dam prawo do zapisu dla katalogu a plik wykonywalny
> w tym katalogu nie będzie miał prawa do zapisu to czy on będzie mógł
> zapisywać w tym katalogu ? Bo nie chcę ustawiać praw dla każdego pliku w
> tym katalogu osobno bo jest ich dużo.
> A jeśli katalog nie będzie miał prawa do zapisu a plik wykonywalny w tym
> katalogu będzie miał to będzie mógł zapisywać ? Jaka jest ogólna reguła
> na to ?

przede wszystkim: katalog czy plik nie może mieć "praw do czegoś". to
grupy użytkowników czy sami użytkownicy mają prawa do operacji na
katalogach czy plikach.

katalog, to taki szczególny typ pliku, w którym jest spis innych plików,
zatem pliki i katalogi są, można powiedzieć, równorzędne.
w dużym uproszczeniu: jeśli masz włączone dziedziczenie uprawnień, to
pliki wewnątrz katalogu odziedziczą po nim uprawnienia, a jeśli
dziedziczenie uprawnień jest wyłączone, to uprawnienia dla plików ustala
się niezależnie od katalogu nadrzędnego.

nie możesz powiedzieć, że "nadajesz katalogowi prawo do zapisu". prawo
do zapisu w katalogu nadajesz grupom i/lub użytkownikom. to samo dotyczy
się plików.

plik wykonywalny nie może mieć praw. prawa ma użytkownik, który
uruchomił ten plik. jeśli ten użytkownik ma prawo do uruchomienia tego
pliku i nie ma prawa do zapisu w tym katalogu, z którego został
uruchomiony plik, to program nic nie będzie mógł zapisać w tym katalogu.

jeśli zrobiłeś coś takiego, że w uprawnieniach pliku wykonywalnego
zabrałeś jakiemuś użytkownikowi prawo do zapisu, to nie znaczy to że,
ten program nie może zapisywać, tylko znaczy to, że użytkownik, któremu
odebrałeś prawo zapisu nie będzie mógł zmodyfikować zawartości tego
pliku wykonywalnego

co do zmiany uprawnień wielu plików, to przecież możesz zaznaczyć kilka
plików i zmienić im uprawnienia jednocześnie, albo możesz zmienić
uprawnienia dla katalogu i wybrać propagację uprawnień "w dół", tak że
wszystkie podkatalogi i pliki odziedziczÄ… uprawnienia po katalogu
nadrzędnym.

nie obraź się, ale chyba nie rozumiesz idei uprawnień. musisz chyba
trochę doczytać na ten temat

--
Artur Grdeń
mega @ work