Re: zbyt duża partycja systemowa?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 26 Feb 2006 - 17:40:40 MET

Użytkownik "Dorka" <doreczekWYTNIJTO@buziaczek.pl> napisał w
wiadomości news:563d.000000c0.43f70351@newsgate.onet.pl...
> Witam
> Mam mały problem. Potrzebuję rozszerzyć partycję systemową.
> Używając Partition Magic 8.0 doszłam do takiej sytuacji, że za
> dyskiem C: mam unallocated 10GB. i te 10 GB chciałabym dołączyć
> do C:. Jednak Partition Magic przy próbie zrobienia czegoś
> takiego wyświetla ostrzeżenie, że taka partycja powyżej 8GB jest
> zbyt duża i może nie być "bootowalna". W sumie wiem, że XP
> dopuszcza większe partycje, jednak trochę się boję kliknąć OK...
> Jakiś taki lęk przed utratą danych. System i tak muszę wymienić,
> [...]

Ograniczenie wielkości partycji startowej do 8 GB w niektórych systemach
wynika z budowy ich bootloadera. Stare bootloadery (DOS, Win9x, NT4, do
niedawna Linux) nie potrafiły adresować w LBA a jedynie w CHS, przez co
dane zapisane powyżej 1023 cylindra były dla nich niedostępne. Windows
XP pozbawiony jest tego ograniczenia, tak więc nie musisz się przejmować
tym co Ci tam ten PM wypisuje. No chyba że masz na tej samej partycji
także i pliki startowe Windows 9x. Ale nawet i wtedy wcale nie jest
powiedziane, ze 9x od razu przestanie się uruchamiać; może natomiast się
tak zdarzyć w przyszłości, np. po przeprowadzeniu defragmentacji
partycji, bo wówczas pliki startowe 9x mogą zostać przeniesione w wyższe
rejony partycji.

P.S. Na Twoim miejscu nic bym na tej partycji nie próbował robić przy
pomocy PM. Są bezpieczniejsze narzędzia.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/