Re: Wielkości plików...

Autor: Lawrens Hammond <valhalla_at_interia.pl>
Data: Sun 26 Feb 2006 - 12:24:31 MET

Użytkownik "Ktotek" <ktotekWYTNIJTO@op.pl> napisał w wiadomości
news:7615.0000004d.4401874b@newsgate.onet.pl...
> Witam. Od pewnego czasu XP z uporem maniaka sygnalizuje, że mało miejsca
na C.
> Próba stwierdzenia co tak wiele zajmuje mi miejsca nie daje odpowiedzi...
Np w
> katalogu program files - jak zaznaczyc pliki ctrl+a wskazuje mi ponad 4gb
a suma
> wielkości poszczególnych folderów wydaje się być daleko mniejsza....
Dlaczego
> tak jest...?

Nie podaje przypadkiem sumy zajętych jednostek alokacji?
To podpowiem mechanizm straty miejsca - wyobraź sobie partycję z clusterami
po 32 kB. Wyobraź sobie 10 tysięcy plików o wielkości 1 bajt każdy. Razem
zajmują one 10 tysięcy bajtó, czyli, uprośćmy (nieściśle) - 10 kB. Ale każdy
plik musi zostać zapisany w odrębnej jednostce alokacji. I teraz policzmy
sobie - pliki zajmujące razem 10 kB, okupują na dysku zajętość 320 MB. Tak
należy wyjaśnić różnicę. Oczywiście, zależy to w bardzo dużym stopniu od
kompresji plików w NTFSie (nie działa powyżej 4 kB), rozmiaru plików
(najmniejsze nie zajmują miejsca (1), bo mieszczą się od razu we wpisie
indeksu), jednak znakomita większość plików o większym rozmiarze nie jest
dokładną wielokrotnością wielkości jednostki alokacji. rozmiar clustera też
ma istotne znaczenie. Nie należy też zapominać, ze każdy wpis pliku też
zajmuje miejsce (1), jak tych wpisów będzie bardzo dużo, to ubytek miejsca
może być bardzo znaczny. Te wszystkie czynniki składają się razem na ilość
niewykorzystanego i nie do wykorzystania w normalny sposób miejsca.

(1) Plik mieszczący się we wpisie nie zajmuje miejsca samodzielnie, jednak
sam wpis miejsca jak najbardziej potrzebuje i dużo wpisów (a każdy ma 1 kB)
spowoduje, że miejsca ubędzie.

--
Wyindywidualizowaliśmy się z rozentuzjazmowanego tłumu prestidigitatorów.