Re: FAT32@NTFS(WinFS)

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Mon 14 Nov 2005 - 01:26:15 MET

Użytkownik "Wojtek" <nick0000@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:mn.6d807d5b8226b5a4.43261@gazeta.pl...

> I tak i nie.
> Jeśli spojrzymy w artykuł który podałeś to:
> In Windows 2000, CONVERT handled this problem by forcing an NTFS
> cluster size of 512 bytes, which resulted in reduced performance
> and increased disk fragmentation. In Windows XP, CONVERT chooses
> the best cluster size (4K is the ideal).
> Więc sugeruje to fakt domyślnej konwersji z klastrem 4K w
> przypadku XP.

Ale piszą tam także, że:

"On NTFS volumes, clusters start at sector zero; therefore, every
cluster is aligned on the cluster boundary. For example, if the cluster
size was 4K and the sector size was 512 bytes, clusters will always
start at a sector number that is a multiple of 4096/512 for example, 8.

However, FAT file system data clusters are located after the BIOS
Parameter Blocks (BPB), reserved sectors, and two FAT structures. FAT
formatting cannot guarantee that data clusters are aligned on a cluster
boundary. "

I dalej:

[...]

Po prostu ta wersja convert, którą załączono do W2k, zawsze zakłada
klastry 512B - niezależnie od tego, czy dana partycja umożliwia
utworzenie większych klastrów NTFS, czy też nie. Natomiast wersja
dostarczana z WinXP potrafi już sama wykryć, czy obszar danych FAT32
jest "aligned on a cluster boundary", i jeśli tak jest - to tworzy
optymalne klastry 4 kB. Ale jeśli nie, to zachowuje się dokładnie tak
samo jak w W2k. Dlatego właśnie producenci dostali do ręki narzędzie
OFORMAT (i parę innych zresztą), które - o ile zostanie użyte już na
etapie tworzenia partycji FAT32 - zawsze umożliwi jej późniejszą
optymalną konwersję do NTFS.

> [...]
> nic nie pyta. Więc przy użyciu płyty inst. w2k usunąłem partycje
> 10GB, założyłem nową 30 GB zadeklarowałem FAT, sformatowałem.
> Następnie uruchomiłem recovery które zanalazło partycję FAT32 i
> na nią wpisało system. Ja sobie doinstalowałem co chciałem,
> defrag, i convert. Nie znam Ghost'a więc trudno mi powiedzieć czy
> coś zmienił w formacie istniejącej partycji a zatem czy oformat
> 'było w użyciu'. odniosłem wrażenie że zaczął niemal natychmiast
> wkopiowywać pliki na HDD ale może się mylę.
>
> Raczej szukałbym przyczynay tych 4K w tym pierwszym opisie niż

Trudno mi dojść właściwie, jak to u Ciebie z tym było, ale podejrzewam
dwa scenariusze:
- jeśli użyłeś programu instalacyjnego Acera, to w pierwszym jego etapie
mogło zostać wykonane ponowne fornatowanie partycji w FAT32 z użyciem
oformat, a dopiero potem Ghost przystąpił do akcji. Zachowanie
instalatora Acera jest zapewne opisane w jego skrypcie instalacyjnym.
- działanie Ghosta wcale nie ogranicza się wyłącznie do wgrywania
plików, jak to się mylnie przyjmuje, tylko najpierw zakłada on na
partycji system plików - czyli trywialnie mówiąc, formatuje ją. Nie
wiem, czy potrafi ją sformatować zgodnie z wymaganiami późniejszej
konwersji, być może tak właśnie jest w nowszych jego wersjach (od kiedy
zakupiłem BootIt, pożegnałem się z Ghostem).

Może najprościej będzie, jeśli teraz sam ponownie narzędziami
pochodzącymi z W2k utworzysz sobie nową partycję FAT32, następnie
skonwertujesz ją spod XP do NTFS i sprawdzisz, jaki ma wówczas klaster.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/